Sökning: "Diskurs hegemoni"

Visar resultat 1 - 5 av 75 uppsatser innehållade orden Diskurs hegemoni.

  1. 1. Examining Conservation Narratives : An Environmental Discourse Analysis of WWF Madagascar

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Félice Rubin; [2024]
    Nyckelord :Conservation; Discourse; Deforestation; Community management; Biodiversity; Ecosystem services; Hegemony; Baselines; Environmental History; Miljövård; diskurs; avskogning; samhällsförvaltning; biodiversitet; ekosystemtjänster; hegemoni; miljöhistoria;

    Sammanfattning : This thesis examines the conservation narratives of Madagascar the ambiguity of forest cover and deforestation estimates, and the difficulty in deconstructing the narratives linked to the idea of a once fully forested island. In particular, shifts in the conservation debate are related to the discursive power of a large-scale international NGO, the WWF. LÄS MER

  2. 2. Våld i nära relation på Familjeliv : En kvalitativ studie om framställningen av manligt respektive kvinnligt våld i diskussionsforum på internet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Felizia Ljungqvist; Malin Niemi-Impola; [2024]
    Nyckelord :Domestic violence; intimate partner violence; internet; discourse; sex; gender; Våld i nära relation; internet; diskurs; kön; genus;

    Sammanfattning : Studien syftar till att, med stöd av ett genusperspektiv, undersöka hur manligt respektive kvinnligt fysiskt våld och våldsutsatthet inom heterosexuella nära relationer framställs på internetforumet Familjeliv. Studien består av en kvalitativ konstruktivistisk ansats och innefattar 6 aktiva kommentarstrådar vilka startats mellan åren 2015 - 2022. LÄS MER

  3. 3. The Self-improvement Project : A theoretical analysis on self-discipline & hegemonic masculinity

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Felldin Svensson; Lina Hallberger; [2023]
    Nyckelord :Self-improvement; discourse; discipline; hegemonic masculinity; transnational business masculinity;

    Sammanfattning : While the idea of self-help has historically been associated with women the growing popularity of online self-improvement groups has attracted both sexes. The growing popularity of people like Jordan Peterson and Andrew Tate - who speak of the importance of self-improvement alongside anti-feminist rhetoric - within the Manosphere online community also shows a trend of self-improvement moving towards a male audience. LÄS MER

  4. 4. En kamp om utrymmet - när kunskap blir en prioriteringsfråga. : En kvalitativ studie av samtal om samer och samiska frågor inom ramen för revideringsprocessen av Lgr22

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Therese Schoultz; [2023]
    Nyckelord :samer; läroplan; kursplan; läroplansteori; utbildningsfilosofi; diskurs; CDA;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvalitativa studie är att bidra med kunskap kring hur samtalet kring samer och samiska frågor har förts mellan de olika inblandade intressenterna som deltagit i revideringsprocessen av Lgr22s kursplaner för de samhällsorienterande ämnena, årskurserna 4–9, och även kunskap om hur samtalen påverkat kursplanernas innehåll. Studien utgår ifrån det läroplansteoretiska perspektivet att ett fastställande av en läroplan och liknande policydokument är en process som visar på ett spänningsfält mellan olika intressenters prioriteringar av innehållet. LÄS MER

  5. 5. Mode har inget kön : Föreställningar om HBTQIA+ -personer i Zalandos reklam

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alice Eriksson; [2023]
    Nyckelord :CDA; Zalando; LGBTQIA ; hegemony; ideology; marketing; neoliberalism; pink washing; woke capitalism; Kritisk diskursanalys; Zalando; HBTQIA ; hegemoni; ideologi; nyliberalism; woke capitalism; pinkwashing;

    Sammanfattning : In this study I examine what conceptions of LGBTQIA+ people that are represented in Zalando’s advertising campaigns for unisex fashion. This study was conducted with critical discourse analysis with multi modal features on two of Zalando’s unisex themed campaigns from 2022. LÄS MER