Sökning: "Diskursanalys adhd"
Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden Diskursanalys adhd.
11. Ett exkluderande epitet : En kritisk diskursanalys av ADHD
Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studierSammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och analysera diskurser om ADHD så som de framträder i Sveriges största dagstidning Dagens Nyheter under perioden 2002-2011 och i utvalda dokument utfärdade av statliga myndigheter, samt att undersöka hur dessa diskurser korresponderar med varandra. Detta görs utifrån ett intresse av mediers påverkanskraft på samhälleliga diskurser i allmänhet och dagens patogenisering av människors psykiska tillvaro i synnerhet. LÄS MER
12. ADHD en social konstruktion - en diskursanalys om hur ADHD beskrivs och talas om i skolans facktidningar
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : Author: Ditte Edström Title: ADHD a social construction - A discourse analysis on how ADHD is described and communicated in professional school journals [translated title] Supervisor: Anders Lundberg Five percent of all students in Swedish schools have got an ADHD diagnosis (The National Board of Health and Welfare 2014), which is about two children in each class. In ten years, the diagnosed cases among children and adolescents have increased by 700 percent. LÄS MER
13. De här barnen : Kontruktionen av fenomenet ADHD - En kritisk diskursanalys
Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : ADHD var ett intresseväckande fenomen i den pedagogiska och specialpedagogiska debatten genom att det som företeelse ökade i den svenska grundskolan. Studiens syfte var att genom en kritisk diskursanalys problematisera samt analysera, om och hur låg- och mellanstadielärare bidrog till konstruktionen av fenomenet ADHD vid en grundskola. LÄS MER
14. Skolkuratorers perspektiv på ADHD- en diskursanalys av hur skolkuratorer kommunicerar om elever med ADHD inom skolmiljön
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The aim with this study was to by discourse analysis show how shool counselors in elementary school (grade 1-9) communicate in the school environment, regarding students with ADHD. The empirical material in this qualitative study was based on semi-structured interviews with six school counselors. LÄS MER
15. Den kontroversiella diagnosen : En komparativ diskursanalys av ADHD
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER