Sökning: "Diskursanalys poststrukturalism"

Visar resultat 1 - 5 av 72 uppsatser innehållade orden Diskursanalys poststrukturalism.

  1. 1. Pedagogiskt ledarskap i fritidshem ur ett genusperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Adam Larsson; Marcus Skymberg; [2023-12-07]
    Nyckelord :Genus; diskurs; pedagogiskt ledarskap; feministisk poststrukturalism; fritidshem; diskursanalys.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att identifiera och utforska genusdiskurser i grundlärares beskrivningar av pedagogiskt ledarskap i fritidshem och hur det påverkar verksamhetens utformning. Genom att använda kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer har vi intervjuat fyra kvinnliga och tre manliga grundlärare i fritidshem om hur de beskriver sig själva och andra som pedagogiska ledare utifrån en genusdiskurs. LÄS MER

  2. 2. Hur har diskursen kring biståndsbestämmelsen förändrats över tid? En diskursanalys av socialtjänstlagens biståndsbestämmelse och handläggningen av den

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Josefine Algotsson; [2023-08-30]
    Nyckelord :Socialtjänstlagen; Myndighetsutövning; Biståndsbestämmelsen; Policyanalys;

    Sammanfattning : Syfte: Min studie har en utgångspunkt i en problemformulering kring den samhällsförändring och inkrementella kunskapsökning inom socialt arbete som skett sedan socialtjänstlagen infördes 1982. Då en ny socialtjänstlag är förestående så är syftet med min studie att synliggöra underliggande föreställningar i diskursen eller diskurserna kring myndighetsutövning, biståndsbestämmelsen och handläggningen av den. LÄS MER

  3. 3. "För jag ska rädda världen" : En diskursanalys om hur hållbarhet framställs i UR:s program för barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Iwona Kalinska; Sandra Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; diskursanalys; Foucault; kompetenta barnet; förskola; barnprogram;

    Sammanfattning : Världen står inför hållbarhetsutmaningar som innefattar konflikter, fattigdom och naturkatastrofer. Forskning visar på vikten av att implementera hållbar utveckling som ämne redan i förskolan. Detta för att ge barn förståelse för vad begreppet innebär och hur hållbarhetsutmaningarna kan hanteras. LÄS MER

  4. 4. Medikalisering av livets svårigheter: en diskursanalytisk studie av hur psykisk (o)hälsa representeras i riksdagsmotioner hösten 2022

    Master-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Norea Hammarin; [2023]
    Nyckelord :diskursanalys; folkhälsa; medikalisering; policy; poststrukturalism; psykisk ohälsa; social determinants of health; WPR; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The aim of this study is to provide understanding on how the discursive construction of mental health and illness in politics relates to health policy and in turn to inequalities in mental health. Based on Carol Bacchis discourse analytical framework WPR, I analyze policy documents from the Swedish parliament in fall 2022 in order to investigate how mental health and illness is represented in the political discourse and what potential effects these representations have on inequalities in health. LÄS MER

  5. 5. ”The West and the Rest” : Nationell identitet i bildläromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Emma Nord; [2023]
    Nyckelord :Bildpedagogik; Diskurs; Eurocentrism; Konsthistoria; Läromedel; Makt; Vithet; Visuell kultur;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna studie är hur normativa beskrivningar av konsthistoria i ett bildläromedel riskerar att reproducera historiska och nutida föreställningar om skillnader mellan ”vi” och ”de andra”. Syftet med studien är att undersöka vilka diskurser om vithet och eurocentrism i bildämnet som synliggörs i läromedel samt att utmana hegemoniska diskurser om vithet och eurocentrism. LÄS MER