Sökning: "Diskursanalys som teori och metod företag"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Diskursanalys som teori och metod företag.

  1. 1. HÅLLBARHETSREDOVISNING & GRI : En diskursanalys om hur företag väljer att kommunicera med hållbarhetsrapporter

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Holm Charlotte; Erika Johansson Lavrell; Madeleine Stenlund; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nyckelord: Hållbarhetsredovisning, Hållbar utveckling, CSR, GRI Forskningsfrågor: 1. Hur använder företagen hållbarhetsrapporten för att kommunicera sinhållbarhet och vilka variationer förkommer?2. LÄS MER

  2. 2. BLOOD-REDWASHING - En kritisk innehållsanalys av kvinnokroppens representation för kommersiellt syfte och PR i en kampanj av Libresse

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Klara Drotz; [2021-03-04]
    Nyckelord :Feminism; postfeminism; kvinnokroppens framställning roll i medier; PR-kritik; Corporate Social Responsibility CSR ; kommersialiserad hållbarhet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och kartlägga hur kvinnokroppen och dess funktioner framställs i PR- och reklamsammanhang för företag som säljer hygienprodukter för kvinnor, specifikt Libresse. Teori: Feminism vs. LÄS MER

  3. 3. Gröna burgare – gröna företag? : En multimodal kritisk diskursanalys av Max, McDonald's och Burger Kings hållbarhetskommunikation.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ludwig Ernstsson; Hannes Blomkvist; [2020]
    Nyckelord :multimodal critical discourse analysis; corporate social responsibility; McDonald s; Max; Burger King; greenwashing; sustainability; communication; multimodal kritisk diskursanalys; corporate social responsibility; McDonald s; Burger King; Max; grönmålning; hållbarhet; kommunikation;

    Sammanfattning : Studien analyserar Max Burgers, McDonald’s Sverige och Burger King Sveriges reklamkampanjer för de ekologiskt hållbara produkter som återfinns i företagens produktutbud. Studiens syfte är att undersöka om, och i så fall hur, dessa snabbmatskedjor grönmålar sitt varumärke i hållbarhetskommunikationen för att öka försäljningen. LÄS MER

  4. 4. Sanningen om Celsius i USA : En multimodal kritisk diskursanalys av Celsius Instagramkonto

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Maria Emami Sardareh; Emelie Hansson; [2019]
    Nyckelord :MCDA; Celsius; Instagram; diskurser; hälsa; träning;

    Sammanfattning : Sedan sociala mediers genomslag har fokus på kroppsideal aldrig haft så stor inverkan på människor, speciellt unga som är digitalt infödda. Förr i tiden var kroppsidealet att vara smal. Idag är det mer viktigt att bibehålla en vältränad och hälsosam kropp, vilket är positivt men kan vara minst lika svåruppnåeligt. LÄS MER

  5. 5. ”WATCH ME DO THIS” - En multimodal kritisk diskursanalys av svenska kroppsaktivisters innehåll och uttryck på det sociala mediet Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Sofia Rönnkvist; Amelie Svenstedt; [2018-09-12]
    Nyckelord :Sociala medier; Fettaktivism; Kroppsaktivism; Instagram; Multimodal kritisk diskursanalys; Semiotik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att kartlägga och undersöka hur svenska kroppsaktivister uttrycker och gestaltar sin aktivism i det sociala mediet Instagram, utifrån ett kritiskt perspektiv. Teori: Multimodal kritisk diskursanalys, Socialsemiotik Metod: Kvalitativ innehållsanalys Material: Profiler och inlägg på Instagram för sex unga, kvinnliga kroppsaktivister i Sverige. LÄS MER