Sökning: "Diskursiv Psykologi"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Diskursiv Psykologi.

  1. 1. Finns det evidens för evidensen? En kvalitativ undersökning av evidensparadigmet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Jonatan Wullt; [2022]
    Nyckelord :Evidence Paradigm; Research-Practice Gap; Clinical Psychology; Power; RCT-studies; Evidensparadigmet; Forskning-praktik gap; klinisk psykologi; makt; RCT-studier; Social Sciences;

    Sammanfattning : Evidensparadigmet har sedan 80-talet varit rådande inom psykologin som vetenskap och praktik. Kritiker till evidensparadigmet menar emellertid att den positivistiska forskning, framförallt RCT-studier, som bedrivs inom paradigmet vilar på antagandet som inte överensstämmer med den psykoterapeutiska praktiken. LÄS MER

  2. 2. Narratives, attribution, & identity construction : A discursive psychological analysis of Swedish assistant nurses’ use of opinion texts to argue against organisational change

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Cassandra Nilsson; [2022]
    Nyckelord :organisational change; shiftwork; assistant nurses; discursive psychology; narrative structure; attribution; identity construction;

    Sammanfattning : Background: Most likely given the increase in sick leave absence with mental health issues as the dominant cause, the Swedish Work Environment Agency has released a new regulation regarding the organisational and psychosocial work environment. Shiftwork has been given special attention. LÄS MER

  3. 3. Relationen mellan skola och hem i tider av ökad yttre kontroll och styrning : En diskursanalys av lärares veckobrev

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Amanda Vemmerstad; [2021]
    Nyckelord :veckobrev; föräldrasamverkan; hem och skola; lärare och föräldrar; lärare och vårdnadshavare; lärares autonomi; marknad; new public management; skriven kommunikation; kritisk diskursanalys; diskursiv psykologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur lärare framställer relationen mellan skola och hem i sin skriftliga kommunikation i form av veckobrev riktade till vårdnadshavare. En diskursanalytisk ansats har använts där kritisk diskursanalys och diskursiv psykologi har kombinerats. LÄS MER

  4. 4. Lek, lärandemiljö och flerspråkighet : En observationsstudie av flerspråkiga barns strategier för att ansluta sig till leken i förskolan samt av förskolepersonals arbete med inkludering av flerspråkiga barn

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Zainab Azad; Isabell Sjögren; [2021]
    Nyckelord :Artefacts; Inclusion; Joining; Multilingualism and Preschool; Anslutning; Artefakter; Flerspråkighet; Förskolan och Inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra vilka strategier barn med annat modersmål än svenska använder för att ansluta sig till lek i förskolan samt vilka strategier förskolepersonal använder för att inkludera flerspråkiga barn i förskolan. Syftet är också att öka kunskapen om leken och den pedagogiska utomhusmiljöns betydelse för inkludering av barn med annat modersmål än svenska i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Medierad mobbning : Åttondeklassares gestaltning av mobbning under medierade livsvillkor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emil Vilgot Wallin; [2021]
    Nyckelord :medialisering; mobbning; noveller; pedagogik; sociala medier; kultursociologi;

    Sammanfattning : I denna uppsats presenteras en kultursociologisk analys av åttondeklassares noveller på temat medierad mobbning, ett begrepp som konstruerats i för studiens syfte: att undersöka mobbning under medierade livsvillkor för barn  och ungdomar. Mot bakgrunden av en tvärdisciplinär genomgång av psykologiska, pedagogiska, sociologiska och medie- och informationsvetenskapliga perspektiv och dess brister så föreslår detta arbete en utgångspunkt, tillika ett metodologiskt bidrag där elever själva får gestalta medierad mobbning genom novellförfattande, en socialpedagogisk approach som bygger på reflektioner kring den kvalitativa intervjun som metod, tillsammans med forskning som använder sig av reader-response. LÄS MER