Sökning: "Diskursiv ansats specialpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Diskursiv ansats specialpedagogik.

  1. 1. Jag var det svarta fåret : Gymnasieelevers upplevelser av screeningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Annika Lindkvist; [2020]
    Nyckelord :exkludering; inkludering; provångest; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet har varit att beskriva hur gymnasielever kan uppleva att genomföra screeningar i samband med skolstart, och hur screeningarna kan påverka det specialpedagogiska uppdraget att verka för inkludering och undanröja hinder för inlärning. I det fall screeningarna innebär negativ påverkan för eleverna kan det blir ett hinder för inlärning. LÄS MER

  2. 2. Behov av särskilt stöd-barnen eller pedagogerna?! En diskursiv studie om barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lisa Bang; Catarina Björk; [2015-10-19]
    Nyckelord :förskola; barn i behov av särskilt stöd; diskurs; normalitet och avvikelse;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med undersökningen är att studera hur barn i förskolan konstrueras till att bli barn i behov av särskilt stöd genom pedagoger, specialpedagoger och förskolechefers utsagor. Frågeställningar är: Hur definierar pedagoger, förskolechefer och specialpedagoger barns svårigheter? Vad har språket för betydelse och funktion ur ett maktperspektiv? Vilka tekniker och åtgärder uttrycks i skrift till barns svårigheter? Teori: Studien vilar på en socialkonstruktionistisk grund. LÄS MER

  3. 3. Talet om särskilt stöd – en studie av några diskurser rörande särskilt stöd i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jeanette Winther; [2015-04-28]
    Nyckelord :diskurs; förskola; förhållningssätt; verksamhetsutveckling; specialpedagogik; en förskola för alla; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens övergripande syfte är att synliggöra vilka diskurser som framträder i en fokusgrupps tal om särskilt stöd i förskolan. Mer preciserat ämnar studien att undersöka om någon av resultatets diskurser innehar hegemoni samt vilka sociala konsekvenser diskurserna kan tänkas få för barnet i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Handledning som verktyg för utveckling. En analys av fem specialpedagogiska handledningssamtal i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jeanette Engelin; [2014-04-10]
    Nyckelord :handledningssamtal; förskolan; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka vilken funktion och vilket innehåll specialpedagogiska handledningssamtal kan ha, när det reflekteras kring förskolans verksamhet. Teori: Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv som både är en lärande teori och en forskningsansats. LÄS MER

  5. 5. Subjektspositioner spelar roll. Hur diskurser kan understödja eller motarbeta tal och idéer om studiemöjligheter för ungdomar med intellektuella funktionshinder

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Eva Lundgren; [2014-01-28]
    Nyckelord :diskursanalys; intellektuella funktionshinder; eftergymnasiala utbildningar;

    Sammanfattning : Syfte Studera hur diskurser kan understödja diskussionen om studiemöjligheter efter gymnasiet för ungdomar med intellektuella funktionshinder och med en diskursiv ansats föra en teoretisk diskussion om hur subjektens positioner spelar roll för vad som framträder som rimligt och möjligt. Teori Poststrukturalism, diskursteori, subjektspositioner. LÄS MER