Sökning: "Distansundervisning idrott och hälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Distansundervisning idrott och hälsa.

  1. 1. Från den realistiska världen till den digitaliserade datorvärlden : En kvalitativ studie kring gymnasielärarnas upplevelse av distansundervisning under Covid-19-pandemin

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Carlos Durmaz; Steven Man; [2022]
    Nyckelord :Distansundervisning; COVID-19; KASAM; idrott och hälsa; trångboddhet; digitala kompetenser;

    Sammanfattning : Syfte  Syftet med denna uppsats är att undersöka hur gymnasielärare med inriktning idrott och hälsa planerar sina lektioner utifrån läroplanen och hur de implementerar detta i distansundervisningen under covid-19 pandemin. Studien behandlar dessa forskningsfrågor: På vilket sätt organiserade gymnasielärarna distansundervisningen så att eleverna får tillgång till det centrala innehållet i förhållande till läroplanen? Vilka för- och nackdelar har distansundervisning ur ett lärarperspektiv? Vilket sätt har lärare bedömt elevers kunskap utifrån läroplanen? Metod Vi har använt oss av en kvalitativ metod och genomfört djupgående intervjuer med fem idrott och hälsa lärare. LÄS MER

  2. 2. Formativ bedömning inom idrott och hälsa : En intervjustudie med gymnasielärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Saif Al-Khalisi; Ludvig Lindgren; [2022]
    Nyckelord :Formativ bedömning; bedömning för lärandet; distansundervisning; nyckelstrategier; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att arbete med formativ bedömning kan ha en stark effekt på lärandeprocessen både för lärare och elever. Denna form av bedömning delar ansvaret för lärandet till tre olika aktörer: lärare, elev och även kamrat som tillsammans ska stödja och fördjupa lärandet. LÄS MER

  3. 3. På distans, mest teori och dans. : En studie av idrottslärares IT-kunskaper och undervisningsformer under pandemin.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alex Wendel; Malin Malin Meyer Norén; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; homeschooling; ICT; IT and physical education and health.; Covid-19; distansundervisning; idrott och hälsa IKT och IT.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to visualize examined physical education teachers' IT skills and implementation of IT in homeschooling during the pandemic. The studies ambition is also to visualize if the physical education teachers' IT skills were good enough to conduct the teaching according to the school's curriculum. LÄS MER

  4. 4. Lärare, Anpassa Er! : Hur lärare i nordvästra Skåne upplever covid-19 pandemins påtvingade digitalisering av läroämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kalle Kellokoski Adamsson; Tobias Holmqvist; [2022]
    Nyckelord :Digitalisering; Digitala verktyg; Kursplan; Idrott och hälsa; Skola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa upplever ämnet när undervisningen tvingats genomföras på distans med digitala hjälpmedel. Studien syfte är även att kartlägga hur lärarna uppfattar möjligheten till att realisera läroplanen i en sådan miljö. LÄS MER

  5. 5. Distansundervisning i förhållande till läroplanen för gymnasieskolan : En kvalitativ studie enligt idrottslärares perspektiv

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Giancarla Delfino Humbla; Leon Berthas; [2022]
    Nyckelord :Distansundervisning; pandemin; gymnasiet; KASAM;

    Sammanfattning : Syfte och Frågeställningar Syftet med studien är att undersöka på vilket sätt gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa har upplevt att distansundervisning har påverkat deras möjligheter att både genomföra undervisning i förhållande till det centrala innehållet samt att bedöma elevernas kunskaper enligt kunskapskraven. De frågeställningar som därmed ställdes var följande: På vilket sätt har gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa upplevt att distansundervisning har påverkat deras möjligheter att genomföra undervisning i förhållande till det centrala innehållet? Hur upplever gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa att distansundervisningen har påverkat deras möjligheter att bedöma elevernas kunskaper enligt kunskapskraven? Metod Vi använde oss av den kvalitativa metoden bestående av intervjuer med sex idrottslärare som undervisar i gymnasiet i ämnet idrott och hälsa för att få förståelse för deras upplevelse kring distansundervisning i förhållande till läroplanen för gymnasieskola. LÄS MER