Sökning: "Division med bråktal"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Division med bråktal.
1. Elevers förståelse av bråktal : som ett tal som har ett eget värde på tallinjen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Syftet med studien är att få inblick i hur eleverna i åk 7 och 8 uppfattar likvärdiga bråktal, förkortning och förlängning samt hur de tolkar sambandet mellan förlängning och multiplikation, och förkortning och division. Syftet är även att undersöka elevernas kunskaper om bråktalsaspekter med fokus på bråktal som ett tal som har ett eget värde på tallinjen. LÄS MER
2. Bråkigt i matematikläromedel : En komparativ studie mellan svenska och maltesiska matematikläroböcker i årskurs 4 med fokus på hur tal i bråkform presenteras och konkretiseras
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The aim of this study is to compare two Swedish and two Maltese textbook series in mathematics in the Swedish grade 4 from a mathematical didactic perspective, focusing on how fractions is presented, such as for instance as a number, part of a whole, part of a number, division as a metaphor or a scale, and visualized. The study is based on a comparative approach in which the teaching materials analysed represents their respective countries and schools. LÄS MER
3. Ett urval av svenska matematiklärares matematiska kunskap – En kvalitativ undersökning vid Göteborgs Universitet.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : This thesis looks upon a sample of Swedish teachers in middle school teaching mathematics and their capabilities in computing and pedagogically representing a mathematical problem based on division by fractions. The result has also been compared to Chinese teachers’ performance on the same task. LÄS MER
4. Bråk - lärares begreppskunskap och undervisning
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : I detta arbete undersöks kunskap om bråkbegreppet hos fyra olika lärare och hur de använder denna kunskap i sin undervisning. Resultaten diskuteras bl a med utgångspunkt från Liping Mas bok Knowing and teaching elementary mathematics. Undersökningen har en subjektiv dimension bestående av intervjuer med lärarna. LÄS MER