Sökning: "Downs syndrom arbetssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Downs syndrom arbetssätt.

  1. 1. Sångundervisning med variation : Om sångpedagogers undervisning för personer med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Rebecka Krusevall; [2021]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; Downs syndrom; sångpedagog; sångundervisning; kör; körundervisning;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna undersökning är att få fördjupande kunskaper om sångundervisning för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Tidigare forskning visar att personer med intellektuell funktionsnedsättning kan behöva längre tid för inlärning vid musikundervisning och att anpassningar kan behöva göras utifrån personens individuella förutsättningar. LÄS MER

  2. 2. Talsvårigheter i grundsärskolan : Pedagogers olika arbetssätt med grundsärskoleelevers talsvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Maria Ohlsson; [2016]
    Nyckelord :Down´s syndrome; autism; speech disabilities; speech disorders; children with mental retarda-tion; motivation education.; Downs syndrom; autism; talsvårigheter; talrubbningar; barn med utvecklingsstörning; motiverande undervisning;

    Sammanfattning : This study explores how five teachers from five different special schools work with their students´ speech disorders in a way that stimulates the students to develop their speech. The study is based on interviews as a qualitative method of investigation. LÄS MER

  3. 3. Språk och kommunikationsarbete i särskolan med fokus på barn med Downs syndrom : fem lärares upplevelser och tankar

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Maria Öhman; [2016]
    Nyckelord :Arbetssätt; Downs syndrom; språk och kommunikation; språkutveckling; särskola;

    Sammanfattning : Språk och kommunikation genomsyrar skolans alla ämnen och barn med funktionsnedsättningen Downs syndrom associseras med särskilda svårigheter inom språk och kommunikation vilket utifrån ett skolperspektiv medför att det finns ett stort behov av att utöka vår kunskap inom skolans verksamheter kring vilka faktorer som påverkar denna grupp av barn i positiv riktning i språk och kommunikationsarbetet. Undersökningens syfte har varit att belysa hur speciallärare med specialisering utvecklingsstörning och specialpedagoger upplever språk och kommunikationsarbetet kring barn med Downs syndrom. LÄS MER

  4. 4. Barn med Downs syndrom : Pedagogers arbetssätt kring språk och interaktion i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Djurman; Sandra Jakobsson; [2014]
    Nyckelord :Downs syndrom; språkutveckling; socialt samspel; tecken som stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka kunskaper pedagogen kan behöva i sitt arbete med barn som har diagnosen Downs syndrom samt vilka arbetssätt som tillämpats i förskolan. När vi benämner ordet pedagoger syftar vi på all personal i förskolan vilket inkluderar både barnskötare och förskollärare. LÄS MER

  5. 5. En skola för alla : Inkludering av elever med Downs syndrom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Elin Larsson; [2012]
    Nyckelord :Downs syndrom; skola; inkludering; skola för alla; elever; lärare;

    Sammanfattning : This thesis is about how to include students with Down syndrome (DS) in a class duringprimary school. The purpose of this study was to study different teacher’s thoughts,experiences and practices regarding including pupils with DS. LÄS MER