Sökning: "Drag av autism"
Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden Drag av autism.
11. Omvårdnadslärares erfarenheter av att stödja elever med autismspektrum ur ett empatiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för teknik, TEKSammanfattning : Som blivande yrkeslärare inom vård- och omsorg upplever vi att en empatisk förmåga hos vårdaren är en viktig grund i vård- och omsorgsarbetet för att kunna tillfredsställa vårdtagares behov. Med den erfarenhet och kunskap vi hade då vi inledde studien trodde vi att det kunde finnas svårigheter för personer med högfungerande autismspektrumtillstånd eller autistiska drag att bli inkännande personal inom vård- och omsorg. LÄS MER
12. Barn med diagnosen autism : En intervjustudie om specialpedagogers erfarenheter kring barn med autistiska drag i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BakgrundI bakgrunden ges en beskrivning för forskning kring ämnet diagnosen autism. Det kommer även en forskning kring vad forskningen säger om diagnosen autism idag. En framställning av olika styrdokument som förskolan ska följa i sitt arbete för att förhindra diskriminering i arbetet med barnen. LÄS MER
13. Samband mellan autistiska drag, emotionell smitta och anknytningsstil i en normalpopulation
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Akademin för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka samband mellan autistiska drag, emotionell smitta och anknytning i en normalpopulation. 214 personer i åldrarna 18-39, från Örebro och Karlstad universitet, besvarade en enkät bestående av Autism-Spectrum Quotient, Attachment Style Questionnaire och Emotion Contagion Scale. LÄS MER
14. Initiativ - handling - samverkan : Hur Funktionsinriktad musikterapi kan vara ett medel för barn med autism
M1-uppsats, Karlstads universitet; Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : Att kommunicera och utifrån det ta initiativ och utföra en handling är för många barn svårt. Tillkommer det dessutom en funktionsnedsättning försvårar det oftast situationen. Förmågan till samspel, initiativ och handling kan då behöva medvetandesgöras med hjälp av olika medel. LÄS MER
15. Integrering eller inte? : Barn med högfungerande autism i skolan
Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : The purpose with this essay is to find out how active teachers think about integrate children with the diagnosis autism into the regular school. The method I have used to find out is a qualitative interview, where I have interviewed three teachers of various age and sex. LÄS MER