Sökning: "Dragarbarn"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Dragarbarn.

  1. 1. Lära sig att leka - En studie om pedagogers syn på lek och Speciella lekgrupper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Martina Rundqvist; Elin Leo; [2018]
    Nyckelord :lek; lekgrupp; play; playgroups;

    Sammanfattning : Sammanfattning Vårt syfte med denna studie är att undersöka hur de intervjuade pedagogerna arbetar med Speciella lekgrupper i förskolan. Projektet Speciella lekgrupper har etablerat sig på vissa förskolor i olika kommuner. För att få en djupare insikt ville vi härmed ta reda på mer hur pedagogerna generellt ser på leken i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Dragarbarn - för vems skull?

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erika Nilsson; Marie Persson; [2017]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; dragarbarn; inkludering integrering; specialpedagogik; turtagning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att observera några samlingar på en integrerad förskoleavdelning för att se om det finns likheter och skillnader i bemötandet av dragarbarn jämfört med barn i behov av särskilt stöd. Undersökningen syftar också till att jämföra det bemötande dragarbarn får på en integrerad avdelning jämfört med barn med typisk utveckling på ordinarie avdelning. LÄS MER

  3. 3. Samspel mellan barn med och utan en språkstörning - ur pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennifer Strandberg; Leonora Babic; [2014]
    Nyckelord :Dragarbarn; Samspel; Språkbarn; Språkstörning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att ta reda på hur samspelet yttrar sig mellan språkbarn, ett barn med en diagnostiserad språkstörning och dragarbarn, ett barn med en normal språkutveckling, ur pedagogers perspektiv. I kapitlet centrala begrepp kommer vi att behandla de begrepp som är centrala i vårt arbete, men framför allt i vår analys. LÄS MER

  4. 4. Inkludering av språkbarn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Rebecka Karlsson; Oscar Ohlsson; [2013]
    Nyckelord :arbetssätt och verktyg; dragarbarn; språkbarn; språkliga områden; språkstörning; årskurs 2;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att ta reda på vilka arbetssätt och verktyg som klasslärare kan använda i sin undervisning när de arbetar med elever med språkstörning på ett inkluderande sätt. Vår intention är att pedagoger kan ta del av denna studie och därmed skapa en medvetenhet om hur man kan lägga upp sin undervisning när man arbetar med elever med språkstörning. LÄS MER

  5. 5. Samspel mellan barn med språkstörningar och barn utan några uppkomna språkstörningar. En studie på två integrerade språkavdelningar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Malin Adler; Maria Svensson; [2010]
    Nyckelord :Samspel; Talad kommunikation; Språkstörning; Språkbarn; Dragarbarn; Integrerad språkavdelning;

    Sammanfattning : Samspel mellan barn med språkstörningar och barn utan några uppkomna språkstörningar. En studie på två integrerade språkavdelningar i förskolan. LÄS MER