Sökning: "Dramaövningar"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade ordet Dramaövningar.
1. Dramatiska förbränningar : En variationteoretisk studie av kemiundervisning i årskurs 4–6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Denna studie syftade till att få kunskap om hur elever i mellanstadiet kan utveckla sin förståelse för begreppet ”förbränning” samt hur dramaövningar kan skapa möjligheter för att synliggöra begreppet förbränning. För att undersöka detta iscensattes en lektionsserie med ett variationsteoretiskt perspektiv i en årskurs 6. LÄS MER
2. Känslobussen och Dirigenten – Yngre elevers upplevelser av två dramaövningar
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Att pedagogiskt drama är en metod som väcker många känslor och upplevelser hos elever kanske många kan relatera till. Men hur upplever och tänker yngre elever egentligen kring drama? Detta har jag valt att undersöka med anledning av att jag själv inte enbart har positiva upplevelser av det, men även för att jag gick in i studien med uppfattningen om att dramapedagogik har många gynnsamma effekter på undervisningen. LÄS MER
3. Utvecklingsarbete : Styrda aktiviteters roll i elevers relationsskapande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Med utgångspunkt i tron att styrda aktiviteter kan ha en positiv inverkan i elevers relationsskapande har en aktionsforskning utförts på ett fritidshem med elever från årskurs 3-6. Inledningsvis användes semistrukturerade intervjuer med berörd personalgrupp för en nulägesanalys där det framkom att fritidshemmet i fråga sällan använder sig av styrda aktiviteter i sin dagliga verksamhet. LÄS MER
4. Möjligheter och hinder för dramapedagogik i fritidshemmet
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Det utvecklingsinriktade arbetet syftar till att stärka en elevgrupp genom dramapedagogik. På fritidshemmet där utvecklingsarbetet utfördes går elever i förskoleklass upp till årskurs två. LÄS MER
5. Övergång : Grundskola i Trollbäcken
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : This bachelor's project in architecture constitute of a proposal for a new elementary school in Trollbäcken, a calm villa suburb in southern Stockholm. The gradation in the landscape between different types of scales and spacialities dominates the image of the site and has been one of the main themes when it comes to designing the buildings. LÄS MER