Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 108 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Afan Oromo and Code-switching - Mixing Amharic into Afan Oromo A Case Study of the Relationship between Afan Oromo (Oromo language) and Amharic/Amhara Language in Ethiopia

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Tesfa Abdisa; [2024]
    Nyckelord :Keywords: Language; power; religion; immigration; identity. Culture and Metropolitans.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Abstract Tesfa Abdisa Afan Oromo and Code-switching - Mixing Amharic into Afan Oromo Kandidatuppsats SOCK10 15 hp Handledare – Axel Fredholm Sociologiska institutionen, höstterminen 2023 This study is about code-switching or mixing Amharic with Afan Oromo in Ethiopia. The writer of this essay was born and grew up in Oromia and lived with the issue in question. LÄS MER

  2. 2. "Drama är nyckeln till lärande." : Förskollärarens erfarenheter av drama med de yngsta barnen i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Andreea-Daniela Popescu; [2023]
    Nyckelord :Youngest preschool children; Drama pedagogy; Preschool teacher; Interview study.; dramapedagogik; förskollärare; yngsta förskolebarn; intervjustudie;

    Sammanfattning : Dagens förskolor möter ständigt de allra yngsta barnen i åldrarna 1-2 år och förskolans utbildning ska lägga grunden för ett livslångt lärande. I förskolans utbildning ingår undervisning som ska genomsyras av utforskande och upplevelser, därtill estetiska uttryskformen drama ingår i förskollärarens arbetssätt. LÄS MER

  3. 3. ESTETISKA LÄRPROCESSER SOM METOD FÖR ATT UTVECKLA ELEVERS TEMPUSANVÄNDNING I SKOLÄMNET ENGELSKA : En interventionsstudie i en svensk grundskola i årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Paulina Forsén; [2023]
    Nyckelord :Aesthetic learning processes; English tempus; year 4; the socio-cultural perspective.; Estetiska lärprocesser; engelskt tempus; årskurs 4; det sociokulturella perspektivet.;

    Sammanfattning : The study is about aesthetic learning processes in the subject English. The purpose of the study is to investigate whether aesthetic learning processes in the form of drama can contribute to a development in fourth graders’ command of grammatical tense in English. LÄS MER

  4. 4. "Låt läkningen börja" : En kvalitativ filmanalys av förlåtelse som fenomen I Tv-Serien Mare Of Easttown

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Louise Hansson; [2023]
    Nyckelord :Förlåtelse; försoning; självförlåtelse; nåd;

    Sammanfattning : In today's film and TV selection, religious and existential issues are often depicted. The purpose of this study is to investigate and analyze forgiveness based on thelogical and philosophical concepts in Mare of Easttown (Ingelsby, 2021). LÄS MER

  5. 5. Drama i förskolan : Förskollärares uppfattningar av drama i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Cecilia Utbult; [2023]
    Nyckelord :preschool; preschool teachers’conception; drama; drama in education; phenomenography; förskola; förskollärares uppfattningar; drama; dramapedagogik; fenomenografi;

    Sammanfattning : Drama beskrivs i forskning främja positiva egenskaper hos individer i förhållande till sin omvärld. I förskolans läroplan (Skolverket, 2018) lyfts drama fram som en uttrycksmetod för lärande i andra ämnen och inte som en viktig konstform i sig. Syftet med studien är att öka kunskap om förskollärares syn på drama i förskolan. LÄS MER