Sökning: "Dramapedagogen"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Dramapedagogen.
1. Dramapedagogen i roll som regissör : En studie av dramapedagogers regissörsroll i föreställningsarbete med barn och ungdomar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : .... LÄS MER
2. Dramapedagogen -listig som en räv : Arbetsmarknaden och hur den upplevs av dramapedagoger
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Bild- och dramapedagogikSammanfattning : Denna studie har en fenomenologisk ansats och syftar till att undersöka och beskriva arbetsmarknaden för auktoriserade dramapedagoger i Sverige. Studien har genomförts genom triangulering med tre insamlingsmetoder: en kvantitativ web-baserad enkätundersökning där 113 RAD-medlemmar svarat, en kvalitativ mailintervju av utbildare på två dramapedagogutbildningar och ett kvalitativt fokussamtal med fem dramapedagoger. LÄS MER
3. "Det kan bli lite som ett samtal med mig själv" : Tre berättelser om dramapedagogiska upplevelser på ett behandlingshem
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att beskriva och förstå hur elever som haft dramapedagogik som en del i en förändringsprocess, efter avslutad behandling, upplever betydelsen av de dramapedagogiska inslagen för den personliga utvecklingen. Har de intervjuade personerna uppmärksammat och reflekterat kring ledarstilen i mötet med dramapedagogiken? En av intentionerna har varit att lyfta fram vilka metoder som kan vara användbara inom behandlingshem och varför. LÄS MER
4. Vad vill vi visa? : Dramapedagogens syn på sin egen roll i förhållande till budskapet i deltagarnas föreställning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka hur dramapedagogen ser på sin roll i skapandeprocessen samt hur denne resonerar kring och förhåller sig till budskapet i en föreställning som deltagarna skapar själva. Halvstrukturerade intervjuer genomfördes med fyra auktoriserade dramapedagoger. LÄS MER
5. "Att koppla ihop nutid och historia" : En studie om olika pedagogers tankar och reflektioner av att vara den förmedlande länken mellan museiföremål och besökare
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I uppsatsen beskrivs en dramapedagogs, en museipedagogs samt en konstpedagogs upplevelser kring sitt förmedlande arbete samt arbetsmetoder inom museiverksamhet. Syftet är att beskriva och förstå pedagogernas tankar och reflektioner kring att vara den förmedlande länken mellan museiföremål och besökarna de undervisar samt de arbetsmetoder de använder under sitt förmedlande arbete. LÄS MER