Sökning: "Dramapedagogik ledarskap"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Dramapedagogik ledarskap.

  1. 1. "Ensamhetens vår" : En fenomenografisk analys över lärares uppfattningar om distansundervisning vid drama- och teaterpedagogutbildningar. under covid-19.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Patrik Gullbing; [2021]
    Nyckelord :Drama; theatre; drama in education; educational drama; covid-19; distance learning; relational pedagogy; multimodal theori; phenomenografi; applied theatre; e-learning; dramapedagocial education; theatrepedagocial education; covid-19.; Dramapedagogik; teaterpedagogik; covid-19; distansundervisning; relationell pedagogik; multimodal teori; fenomenografi; drama; applied theatre; covid-19.;

    Sammanfattning : The background for this study is the immediate readjustment to distance work for drama- and theatrepedagocial-education due to the Covid-19 pandemic during the spring of 2020. Central for these educations is the focus on interplay, aesthetic processes, leadership and physical embodiment, which heavily relies on interaction together with the group in a common physical space. LÄS MER

  2. 2. Dramalärare i akademin : En fenomenografisk studie om hur dramalärare i akademin uppfattar sitt arbete.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Helena Lund; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den följande studiens övergripande syfte är att undersöka och synliggöra hur lärare som undervisar i drama och är verksamma inom akademin uppfattar sitt arbete. Det handlar om deras vardagsvärld. I studien benämns dessa lärare som dramalärare. LÄS MER

  3. 3. "Driva och stanna" : Fokusgruppsamtal med dramapedagoger om att kombinera ett dramapedagogiskt ledarskap med ett regissörskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Callmer; Frida Söderlind; [2014]
    Nyckelord :Dramapedagogik; dramapedagogiskt ledarskap; regissör; regissörskap; regi; teaterproduktion; föreställningsarbete; fokussamtal; föreställningskarta;

    Sammanfattning : Syftet var att beskriva, förstå och kritiskt analysera tre dramapedagogers beskrivna upplevelser av att kombinera ett dramapedagogiskt ledarskap med ett regissörskap. Genom fokusgruppsamtal framkom upplevelser av att arbetet som dramapedagog och regissör innebär att leda två parallella processer, dels en med fokus på gruppens utveckling och dels en som ska mynna ut i en konstnärlig produkt. LÄS MER

  4. 4. Kan vi leka en saga nu?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Åsa Thorsén Mogensen; Eva Wendel; [2013]
    Nyckelord :berättande; dramapedagogik; gestaltning; förskola; utvecklingspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärprocesser kring berättande och gestaltning i förskolan. Den genomförs då vi upplever ett behov av fördjupad kunskap inom området. Vi anser att de estetiska lärprocesserna är viktiga och önskar föra in mer av berättande och gestaltning i den ordinarie verksamheten i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Ledarskap för teaterproduktion : hur kan ett bra ledarskap vid slutskeden av en skolteaterproduktion på gymnasienivå med konstnärlig ambition beskrivas och förstås?

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för humaniora

    Författare :Pouya Golrou; [2012]
    Nyckelord :Dramapedagogik; Teater; Gymnasiet; Pedagogiskt ledarskap; Ledarskap i smågrupper; Fallstudie;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker frågeställningen Hur kan ett bra ledarskap vid slutskeden av en skolteaterproduktion på gymnasienivå med konstnärlig ambition beskrivas och förstås?  Forskningen sker utifrån en hermeneutisk ansats. Fallstudie används som metod och empirin består av informella intervjuer och videoobservationer. LÄS MER