Sökning: "Dramapedagogik utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Dramapedagogik utveckling.

  1. 1. Dramapedagogik – potential, hinder och läroplansvisioner : En systematisk litteraturstudie om användandet av dramapedagogik i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frida Yman; Ida Wihlborg; Catharina Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Drama in education; educational drama; process drama; primary education; elementary education; core values; subject knowledge; Dramapedagogik; pedagogiskt drama; processdrama; grundskola; värdegrund; ämneskunskaper;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka vad nationell och internationell forskning från de senaste två decennierna har att säga om dramapedagogik. Därtill har studien för avsikt att undersöka vad som kan uppnås genom att använda dramapedagogik i undervisningen och hur det påverkar elevernas utveckling. LÄS MER

  2. 2. Hur bör SO-undervisning om hållbar utveckling bedrivas för F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Tina Olsson; Lucie Magnusson; [2022]
    Nyckelord :Children; education; ESD; ethics; drama pedagogy; moral; outdoor; primary; sustainable development; teaching; values; Barn; dramapedagogik; etik; hållbar utveckling; lågstadiet; moral; undervisning; utbildning; utomhusaktiviteter; värderingar.;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är ett komplext och samhällsdebatterat ämne världen över där frågor diskuteras som belyser vikten av att leva och agera hållbart för att inte äventyra kommande generationers möjligheter till försörjning. Barn och unga har därför en viktig roll i debatten om hållbar utveckling, där grunderna för en hållbar livsstil anses läggas i barndomen. LÄS MER

  3. 3. Arbete med drama i fritidshem : Intervjustudie med fritidspersonal om hur de använder drama

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Annsofi Karlsson; Linnea Brändholm; [2018]
    Nyckelord :barngrupper; drama; dramapedagogik; fritidshem; grupprocesser; sammanhållning; trygghet.;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att undersöka om och hur drama används i fritidsverksamheten med fokus på utveckling i barngruppen. I arbetet tas forskning om drama och olika dramapedagogiska perspektiv upp samt teorier om interaktion och grupprocesser. LÄS MER

  4. 4. Dramapedagogik inom konflikthantering : En kvalitativ fenomenologisk studie med deskriptiv ansats om en grupp dramapedagogers meningsskapande kring sin undervisning inom ämnet konflikthantering med vuxna deltagare.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kajsa Ims Johansson; [2016]
    Nyckelord :Drama in education; Conflict management; Conflict resolution; Adults; Learning; Learning approach; Acting; Reflection; Mistakes; Personal development; Dramapedagogik; Konflikthantering; Vuxna; Lärande; Förhållningssätt; Gestaltande; Reflektion; Misstag; Personlig utveckling.;

    Sammanfattning : Undersökningen är en kvalitativ studie med fenomenologisk deskriptiv ansats. Teoretiskt avstamp har tagits från pragmatism, som tjänat som inspiration. LÄS MER

  5. 5. "Att bli skapande av det nya" : Fem dramapedgogers uppfattningar av drama som verktyg i vuxnas lärande för hållbar utveckling

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Julia Fries; [2016]
    Nyckelord :Educational drama; ESD; Sustainable Development; Fenomenography; Transformative learning; Dramapedagogik; LHU; Hållbar utveckling; Fenomenografi; Transformativt lärande;

    Sammanfattning : This dissertation gives a back-ground presenting what Education for Sustainable Development (ESD) and pedagogical drama is, and it presents research on drama-use in ESD. The aim of the study is to explore drama as a tool in adult learning for sustainable development, in a Western context. LÄS MER