Sökning: "Dubbel"

Visar resultat 1 - 5 av 434 uppsatser innehållade ordet Dubbel.

  1. 1. ”DET ÄR JU JÄTTETUFFT” : En kvalitativ studie om före detta fängelsedömdas upplevelser av återanpassning och stämpling

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Amanda Alivodic Haglund; Anu Isohella; Jenny Åsberg; [2024]
    Nyckelord :reintegration; labeling theory; prison inmates; prison sentence; double labeling; återanpassning; stämplingsteori; fängelsedom; dubbel stämpling; podcastintervjuer;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar återanpassningsprocessen och upplevelsen av stämpling bland före detta fängelsedömda individer i Sverige, med fokus på hur dessa erfarenheter påverkar deras återinträde i samhället. Genom kvalitativ analys av intervjuer från podcasten ”Utanför Murarna”, som innehåller intervjuer med före detta fängelsedömda, visar studien hur stämplingsteorin tar sig uttryck i deras vardagsliv. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhetsredovisning genom dubbel väsentlighetsanalys : Effekter på legitimitet och intressenter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emil Leijonqvist; Maja Mattiasdotter; [2024]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; dubbel väsentlighetsanalys; hållbarhetsredovisning; EUdirektiv; intressenter; legitimitet;

    Sammanfattning : I en värld där hållbar utveckling blir allt mer centralt skapas osäkerheter på marknaden. Dessa osäkerheter kan påverka utbud och efterfrågan och nya regleringar kan komma att bli begränsande för företagen. LÄS MER

  3. 3. Dubbel väsentlighetsanalys i praktiken : En kvalitativ studie om kritiska steg i analysprocessen

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Sigrid Hjelm Redin; [2024]
    Nyckelord :Sustainability Reporting; Materiality Assessment; Double Materiality; Stakeholder Engagement; CSRD; NFRD; Hållbarhetsrapportering; Väsentlighetsanalys; Dubbel Väsentlighetsanalys; Intressentengagemang; CSRD; NFRD;

    Sammanfattning : Ekonomisk tillväxt kan ge upphov till bland annat klimatförändringar och sociala ojämlikheter, och innebär ett hot mot EU:s och världens fortsatta överlevnad. EU har därav framfört en tydlig strategi för hållbar utveckling i sin så kallade gröna giv, som syftar till att bana väg för en grön omställning i EU och vars slutmål är klimatneutralitet senast år 2050. LÄS MER

  4. 4. Vilka dubbla karriär-upplevelser predicerar mental hälsa hos idrottselever på gymnasienivå? : En tvärsnittsstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sara Hagehall; Julia Fallesen; [2024]
    Nyckelord :Health; well-being; dual career; upper secondary school in sports; youth athletes; Hälsa; välbefinnande; dubbla karriärer; idrottsgymnasium; ungdomsidrottare;

    Sammanfattning : Mental health is an important resource for a successful and developing athleticcareer (Schinke et al., 2018), which also results in better performance (Henriksen et al.,2019). Commitment to a dual career (DC) seems to be beneficial to the athlete inrelation to several aspects (Aquilina, 2013; Stambulova et al. LÄS MER

  5. 5. Dubbla karriärer på idrottsgymnasium : En kvantitativ studie om idrottselevers dubbla karriär-upplevelser kan predicera hanteringen av en dubbel karriär.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Maja Fridh; Simon Lundell; [2024]
    Nyckelord :Dual career; upper secondary sports school; student-athlete; experiences and coping; Dubbel karriär; idrottsgymnasium; idrottselev; upplevelser och hantering;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur idrottselever på idrottsgymnasium upplever den dubbla karriären med fokus på om DK-kompetenser, DK-fördelar, DK- hinder, DK-stöd samt välbefinnande predicerar idrottselevernas DK-hantering. Deltagarna i studien valdes genom ett tillgänglighetsurval och studien hade en kvantitativ tvärsnittssdesign där datasinsamlingen genomfördes genom att idrottseleverna fick möjligheten att svara på ett digitalt frågeformulär. LÄS MER