Sökning: "Duscha"

Visar resultat 6 - 10 av 36 uppsatser innehållade ordet Duscha.

  1. 6. Akut effekt på dynamisk styrka, upplevd ansträngning och allmänt välmående efter kallvattenexponering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

    Författare :Erik Johansson; Tobias Sjöstedt; [2022]
    Nyckelord :Stress; Sömnkvalitet. Styrketräning. Köldexponering; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det finns teorier för att exponering av kyla har påverkan på både välmående och prestation i muskelarbete i positiv bemärkning. Det finns dock begränsad forskning som kan stärka detta. Syfte: Syftet med studien blev härmed att undersöka om dynamisk styrka påverkas av att akut ha exponerats för kallvatten innan prestation. LÄS MER

  2. 7. Idrottslärares uppfattningar om omklädningsrumssituationen : för elever i samband med Idrott och hälsa lektioner i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Caroline Johansson Svonni; [2021]
    Nyckelord :Erfarenhetsutbyte; förhållningssätt; idrottslärare; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att elever upplever en otrygghet att byta om och duscha i samband med idrottslektionerna i skolan. Syftet med denna studie är därför att genom kvalitativa intervjuer undersöka idrottslärares uppfattningar kring huruvida ombyte och dusch för elever i samband med undervisning i ämnet idrott och hälsa skall vara ett krav eller inte. LÄS MER

  3. 8. Elevers syn på omklädningsrummet i samband med lektioner i idrott och hälsa : En kvalitativ studie med fokusgruppsintervjuer

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Victor Johansson; Julia Luzzana; [2020]
    Nyckelord :omklädningsrum; omklädningsrummet; ombyte i skolan; ombyte; idrottsundervisning; skolan; gymnastik; idrott och hälsa; trygghet i skolan; trygghet omklädningsrum; idrott och hälsa omklädningsrum; duschtvång; mobbning; sociala medier; skönhetsideal i skolan; sociala medier i skolan; mobbing;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Syftet med studien har varit att undersöka elevers erfarenheter och upplevelser av omklädningsrummet i samband med lektioner i idrott och hälsa. Frågeställningarna som studien varit avsedd att svara på är:  Vad har elever för upplevelser av omklädningsrummet? Vad anser eleverna kan skapa en trygg miljö i samband med ombyte och dusch? På vilket sätt upplever elever att lärare arbetar för en trygg miljö i omklädningsrummet? Metod  För att besvara studiens syfte och frågeställningar har en kvalitativ intervjumetod använts. LÄS MER

  4. 9. Elevers inställning till dusch i samband med idrott och hälsa : En jämförande studie mellan årskurs fem, sju och nio

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Sofia Johansson; [2020]
    Nyckelord :Active participation; showering; students; physical education; locker room; Aktivt deltagande; dusch; elever; idrott och hälsa; omklädningsrum;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka elevernas inställning till att duscha i samband med idrott och hälsa i skolan. Syftet var också att undersöka huruvida eleverna upplever att valet att inte duscha kan påverka det aktiva deltagandet på idrottslektionen. LÄS MER

  5. 10. Omklädningsrummen! : Elevers upplevelser av idrott och hälsas omklädningsrum och dess inverkan på kommande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Martin Sjöstrand; Ylva Schwartz; Carl Warelius; [2019]
    Nyckelord :skola; klä om; duscha; utlämnande; lektion; Bourdieu;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att omklädningsrummen i skolan är en problematisk miljö utifrån faktorer som bland andra sexuell läggning, kränkningar, föreställningar om den manliga och kvinnliga kroppen. Studiens syfte var att ta reda på hur elever i årskurs 9 upplevde omklädningsrummen och hur de påverkade deras upplevelser av den efterföljande lektionen. LÄS MER