Sökning: "Dynamiska systemteorin"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Dynamiska systemteorin.

  1. 1. Från åtgärdande till främjande och förebyggande arbete : En fallstudie med fokus på specialpedagogens arbete genom EHM

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Aasa; [2024]
    Nyckelord :Elevhälsomöte EHM; främjande; förebyggande; salutogent förhållningssätt; tvärprofessionellt team;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag: Enligt tidigare forskning kan EHM ha en positiv inverkan på skolans främjande och förebyggande arbete. Det förväntande kunskapsbidraget med denna studie är därför att lyfta fram det specialpedagogiska bidraget i EHM samt vilka aspekter som är viktiga för ett framgångsrikt främjande och förebyggande arbete genom EHM. LÄS MER

  2. 2. SMÅSTATEN I SYSTEMTEORIN – ATT GÖRA ÄR ATT VARA

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Mikael Hejman; [2022]
    Nyckelord :Småstat; systemteori; indirekt metod;

    Sammanfattning : Småstaten är ett omtvistat begrepp som definieras olika i olika epistemologiska traditioner. Ofta baseras definitionen på statiska hierarkier i det internationella systemets helhet utifrån jämförelser av enskilda faktorer – t.ex. makt, påverkanskraft eller strävan efter oberoende. LÄS MER

  3. 3. ”Barnen behöver rörelse, barnen behöver utmanas, barnen behöver ha aktiviteter. Samtidigt behöver barnen också bara få vara där de är i sitt.” : Förskollärares förhållningssätt och didaktiska ställningstaganden om barns rörelse på förskolans utegård

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Evelina Mattsson; Emilia Wilhelmsson; [2020]
    Nyckelord :Rörelse; utegård; förskola; förskollärare; barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om förskollärares förhållningssätt samt didaktiska ställningstaganden om barns rörelseaktiviteter på förskolans utegård. För att uppnå syftet har fyra frågeställningar utformats relaterat till hinder samt möjligheter för barnens rörelseutövande på utegården. LÄS MER

  4. 4. “Barn är ju skapta för rörelse, de vill ju röra på sig … då måste de också få göra det” : En studie om hur fyra förskollärare resonerar om samt förhåller sig till barns möjligheter till fysisk aktivitet inomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Helen Nordkvist; Linda Snibb; [2019]
    Nyckelord :Förskola; fysisk aktivitet; handlingserbjudande; miljöconstraints; personconstraints; uppgiftsconstraints; motorik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur fyra förskollärare förhåller sig till barns fysiska aktivitet i förskolans inomhusmiljö samt om och i så fall hur de anser att inomhusmiljön kan stimulera barns fysiska aktivitet. Våra frågeställningar för att besvara syftet är följande: Hur resonerar de tillfrågade förskollärarna om barns möjligheter till att vara fysiskt aktiva inomhus i förskolan? Vilka förhållningssätt finns till att ge barn möjlighet till fysisk aktivitet i förskolans inomhusmiljö? Anpassas inomhusmiljön i förskolan för att främja fysisk aktivitet? hur i så fall? För att nå studiens syfte har vi använt oss av kvalitativa intervjuer som metod. LÄS MER

  5. 5. Elevers motivation till lärande och utvecklande av förmågan ”allsidiga rörelser inom olika fysiska sammanhang”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Erik Klockar; [2017]
    Nyckelord :Barns och ungdomars vanor i förändring; Deci Ryan; Dynamiska Systemteorin; Elevers motivation till ämnet idrott och hälsa; Elevernas vilja till ämnet idrott och hälsa; Freerunning; Fysisk aktivitet bland ungdomar; Förståelse för fysisk aktivitet och hälsa; Grey’s motivational theory; Intrinsic and extrinsic motivation; Kommentarsmaterial idrott och hälsa; Komplexa rörelser; Koordinationsträning; Lärande; Motivational theory; Motorisk färdighet; Motivation – hälsa; Nycklar till kunskap; Parkour; Problembaserat lärande; Self-Determination Theory; Sociokulturellt lärande; Upplevelser av idrott och hälsa bland dagens ungdomar; Ämnet idrott och hälsas historia; Ämnet idrott och hälsas framväxt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka möjligheterna till att öka elevernas motivation till att lära sig obekanta rörelser. Den praktiska undervisningen har varit inspirerad av Parkour och planeringen av den intervention som genomfördes har skett med inspiration av diverse teorier om lärande. LÄS MER