Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Biblioteksanvändare med dyslexi och deras upplevelser av tillgängliga medier och biblioteksservice : En dokumentanalys

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Helmersson; [2023]
    Nyckelord :biblioteksanvändare; dyslexi; tillgängliga medier; ungdomar; vuxna; tematisk innehållsanalys.;

    Sammanfattning : This thesis is about library users with dyslexia and their use of available media. Dyslexia is a disability that involves difficulties in reading and writing. To be able to read is important in this technical society for both education and work. Many adults with dyslexia often tend to avoid reading, which affect other areas in their life. LÄS MER

  2. 2. Stöttning av elever med läs- och skrivsvårigheter : en intervjustudie med lärare i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Katja Lindberg; [2023]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivinlärning; dyslexi;

    Sammanfattning : Eftersom det är viktigt att alla elever ska lära sig läsa och skriva så växte mitt intresse över hur lärarna ser på sin roll och sitt arbete med att stötta elever med läs- och skrivsvårigheter. Syftet med studien var att undersöka lärarens förutsättningar att stötta elever som har läs- och skrivsvårigheter, hur de tycker att samarbetet omkring dessa elever fungerar och om det finns några bra arbetsmetoder som är effektiva att använda i tidig läs- och skrivinlärningprocess. LÄS MER

  3. 3. Tillgänglighet för dyslektiker på webben : En studie om hur tre statliga myndigheter inkluderar dyslektiker på sina webbplatser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Larsson; Robin Barbosa Näslund; [2022]
    Nyckelord :Dyslexi; tillgänglighet; funktionsnedsättning; användarvänlig; lässvårighet; WCAG.;

    Sammanfattning : According to the Diskrimineringslagen (DL, 2017) §4.3, a person shall not be disadvantaged due to a disability in that different measures have not been taken for accessibility in different situations. LÄS MER

  4. 4. Bibliotekstjänster och hjälpmedel för personer med dyslexi : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Juliette Antonsson; [2021]
    Nyckelord :Library services and aids; reading impairment; dyslexia; cognitive function diversity;

    Sammanfattning : Public libraries belong to the so-called public library system and must ensure that people with functional variations have access to literature in various formats but also technical solutions that enable the person to assimilate the literature (SFS, 2013: 801). What opportunities do public libraries have to keep up with the development of technology for people with reading disabilities? The technological development has in recent years gone very fast and the public libraries financial resources has not increased in the same way as the technology development instead has the financial resource decreased (Hansson and Linder, 2019). LÄS MER

  5. 5. Lärares och lärarstudenters kunskaper om lässvårigheter hoselever i årskurs F-3 : En forskningsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Nodin Holmén; Catrin Skoglund; [2020]
    Nyckelord :lässvårigheter; elever med lässvårigheter; lågstadiet; lågstadieelever; lärares kunskaper; lärarstudenters kunskaper;

    Sammanfattning : I vår kunskapsöversikt framhävs forskningsresultat kring lärares och lärarstudenters kunskaper om läsinlärning hos elever med lässvårigheter i årskurs F-3 samt lärares och lärarstudenters betraktade kunskaper inom området. Sammanställningen visar att majoriteten av lärare och lärarstudenter betraktar sina kunskaper som bristande. LÄS MER