Sökning: "Dyslexi"

Visar resultat 21 - 25 av 635 uppsatser innehållade ordet Dyslexi.

  1. 21. Hur assisterande teknik kan användas i praktiken, utifrån lärarens perspektiv, för elever i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lovisa Nordin; Susanne Bolander; [2023]
    Nyckelord :Artefakt; assisterande teknik; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är undersöka hur assisterande teknik används som stöd/hjälpmedel i årskurs F-6 till elever i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Studiens frågeställningar är: Vilken assisterande teknik används som stöd/hjälpmedel till elever i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi vid läsning och skrivning?  På vilket sätt gynnas eleverna av assisterande teknik? Hur tillgänglig är den assisterande tekniken på skolorna? Vilka hinder och svårigheter upplever lärarna i arbetet med assisterande teknik? Studien bygger på en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 22. En känsla av otillräcklighet : Svensklärarens metoder och utmaningar vid läsundervisning hos elever med dyslexi i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lotta Sjöblom; Emma Östlund; [2023]
    Nyckelord :Dyslexi; läsundervisning; hjälpmedel; utmaningar; högstadiet; pedagogik;

    Sammanfattning : En känsla av otillräcklighet –Svensklärarens metoder och utmaningar vid läsundervisning hos elever med dyslexi i årskurs 7–9, är en studie som undersöker de undervisningsmetoder lärare använder när de undervisar elever med dyslexi och vilka utmaningar lärare ställs inför. Bakgrunden till studien är att elever med dyslexi kan ha lässvårigheter och det är av stor vikt att de får stödetde behöver i sin läsutveckling. LÄS MER

  3. 23. Vi är olika och vi lär olika : En intervjustudie om speciallärares upplevelser och erfarenheter av inkludering av elever med AST i kombination med dyslexi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Sheida Farmand; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 24. Stöttning av elever med läs- och skrivsvårigheter : en intervjustudie med lärare i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Katja Lindberg; [2023]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivinlärning; dyslexi;

    Sammanfattning : Eftersom det är viktigt att alla elever ska lära sig läsa och skriva så växte mitt intresse över hur lärarna ser på sin roll och sitt arbete med att stötta elever med läs- och skrivsvårigheter. Syftet med studien var att undersöka lärarens förutsättningar att stötta elever som har läs- och skrivsvårigheter, hur de tycker att samarbetet omkring dessa elever fungerar och om det finns några bra arbetsmetoder som är effektiva att använda i tidig läs- och skrivinlärningprocess. LÄS MER

  5. 25. "Det är inte två separata öar - hem och skola" : En studie om samverkan mellan vårdnadshavare och skola kring elever på högstadiet med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Elvin; Bodil Hallin; [2023]
    Nyckelord :dyslexi; högstadiet; läs- och skrivsvårigheter; samverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Media målar upp en mörk bild av relationen mellan skola och vårdnadshavare och beskriver vårdnadshavare i negativa ordalag samtidigt som andelen ungdomar som lämnar grundskolan med ofullständiga betyg är hög. Detta väckte frågan om hur vårdnadshavare ser på samverkan med skolan. LÄS MER