Sökning: "Dysthe dialog samspel och lärande"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Dysthe dialog samspel och lärande.

  1. 1. Hur demokratisk får jag lov att vara? : Dramapedagogers syn på dramapedagogik som demokratiarbete

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Maria Ottosson; [2022]
    Nyckelord :dramapedagogik; demokrati; demokratiuppdrag; dialog; normkritisk pedagogik;

    Sammanfattning : Genom en interpretativ fenomenologisk analys av dramapedagogers syn på dramapedagogik som demokratiarbete, syftar studien till att öka kunskapen om hur dramapedagoger upplever demo­kratins väsen och hur detta konkretiseras och utspelas i deras praktik. Uppsatsen syftar bidra till förståelsen av dramapedagogikens potential och didaktik att i praktiken verka i glappet mellan ett svävande och generellt - i styrdokument formulerat - samhälleligt demo­krati­uppdrag och fördjupade, mer komplexa insikter om demokratis väsen. LÄS MER

  2. 2. To Work Quitely in the Classroom- The verbal interaction as a tool in teaching

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Nihlén; Frida Larsson Löwenberg; [2012]
    Nyckelord :dialog; klassrum; lärande; verbalt samspel;

    Sammanfattning : Vårt syfte är att undersöka på vilket sätt pedagoger använder det verbala samspelet som verktyg i sin undervisning med utgångspunkt i dialoger. Olga Dysthe och Lev Semjonovitj Vygotskij som är två forskare, betonar båda vikten av dialogens förekomst i klassrummet. LÄS MER

  3. 3. Vägen mot kunskapsmålen : Ur ett lärar och elevperspektiv

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Fonda Demirel; [2009]
    Nyckelord :”a school for all”; incomplete grades; students; teacher; the sociocultural perspective on learning; individual-related factors; process-related factors; system factors.; ”ofullständiga betyg”; ”en skola för alla; elever; lärare; den sociokulturella synen på lärande; individrelaterade faktorer; systemrelaterade faktorer; processrelaterade faktorer;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate teachers 'and students' understanding of why students finish school with incomplete scores and which resources they consider necessary for students to accomplish the goals that are set for the students. Owing to the reuse of pupils and teachers' experiences, this study will highlight significant qualitative aspects of work with students who finish school with incomplete high school grades. LÄS MER