Sökning: "Dystopia"

Visar resultat 21 - 25 av 70 uppsatser innehållade ordet Dystopia.

  1. 21. Tillfälligheter

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Mia Hanzén; [2021]
    Nyckelord :Science Fiction; New Weird; sf; dystopia; travesty; What if; Science Fiction; New Weird; sf; dystopi; travesti; What if;

    Sammanfattning : Skrivprojektet Tillfälligheter består av sju texter som på olika sätt binds ihop av tematiken i ordet tillfälligheter. Jag har haft intentionen att utforska hur jag i mitt skrivande kan närma mig genren science fiction. Genren är bred och ger stora möjligheter till variation och användning av fantasin utan begränsningar. LÄS MER

  2. 22. Beyond Human Displacement(s) : Spacetime Stories of Agency in Parable of the Sower by Octavia Butler

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Bianca Lange; [2021]
    Nyckelord :Migration studies; New materialism s ; Ontology; Agency; Displacement s ; More-than-human; Parable of the Sower;

    Sammanfattning : In this thesis project, the aim is to explore displacements beyond the familiar usage in migration studies associated with ’human’ by using a new materialist/s understanding ofontology and agency. This approach opens the possibility to move beyond the understanding of displacements as referring only to human agency. LÄS MER

  3. 23. Ett mer mångfacetterat mörker Grå bikaraktärer i Collins Hungerspelssvit

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Karin Sjölander; [2020-03-06]
    Nyckelord :narrative theory; secondary character; gray; Suzanne Collins; The Hunger Games trilogy; dystopia;

    Sammanfattning : The study introduces the concept of gray secondary characters. A gray character is round and dynamic, and his/her true loyalty is camouflaged by the author for a more diversified darkness. The good and bad sides of the character, the light and the dark, are blended into gray. LÄS MER

  4. 24. Gardens of Compost

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Arkitektur

    Författare :Anton Lindström; [2020]
    Nyckelord :anthropocene; storytelling; deleuze; haraway; critical; theory; environmentalism; rhizome; SF; string figures; care; painting; feminism; dystopia; apocalypse;

    Sammanfattning : An interrogation of architecture's prevailing myths, and a practice for how to live and die well as an architect in the Anthropocene epoch.  It is an effort to combine joyful representation and speculation (because architecture is both too serious and not nearly serious enough), with philosophy, for still possible pasts, presents and futures. LÄS MER

  5. 25. Didaktisk värdegrundspotential i dystopi. : Kvalitativ textanalys av Nordins trilogi.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Madeleine Berggren; [2020]
    Nyckelord :Mitt syfte med undersökningen är att genomföra en kvalitativ textanalys av Sofia Nordins trilogi för att undersöka dess lämplighet att undervisa om värdegrundsfrågor i årskurs 4–6. Skolinspektionens granskning 2012 finner brister i att integrera värdegrundsuppdraget i ämnet svenska. Bland annat beror det på brister i förståelsen hos lärare kring vilka skönlitterära texter som kan användas och vad i texterna som kan ge möjlighet till undervisning. Undersökningen syftar därför till att finna lämplig text vilket genom arbetet visat sig vara dystopi. Undersökningens kvalitativa textanalys svarar mot frågeställningarna om mörker; demokrati; solidaritet och mänskliga rättigheter för att undersöka möjligheten till undervisning om värdegrunden. Analysens resultat finner goda möjligheter för trilogin att användas som ingång för värdegrundsarbete i årskurs 4–6. Swedish. Fundamental values. Dystopia. Literature. Democracy. Solidarity. Human rights.; Svenska. Värdegrund. Dystopi. Litteratur. Demokrati. Solidaritet. Mänskliga rättigheter.;

    Sammanfattning : Mitt syfte med undersökningen är att genomföra en kvalitativ textanalys av Sofia Nordins trilogi för att undersöka dess lämplighet att undervisa om värdegrundsfrågor i årskurs 4–6.   Skolinspektionens granskning (2012) finner brister i att integrera värdegrundsuppdraget i ämnet svenska. LÄS MER