Sökning: "E-auktioner"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet E-auktioner.

  1. 1. E-auktioner och ångerrätten enligt distansavtalslagen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Otto Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Avtalsrätt; konsumenträtt; auktioner; e-auktioner;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. E-auktioner - Identifiering av kritiska aspekter och resonemang kring konkurrensfördelar

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Malin Fäldt; Cecilia Olsson; [2006]
    Nyckelord :e-auktioner; traditionell handel; e-handel; e-betalning; traditionella auktioner; konkurrensfördelar; förtroende; relationsmarknadsföring.; Trade; Handel; Business and Economics;

    Sammanfattning : Problemområde: E-auktioners dynamiska karakteristik skapar betänkligheter hos köparen, som måste bemötas av säljare, och som ställer krav på säljare att tydligt utskilja sig i konkurrensen om kunderna. Behovet av en tydlig position på marknaden för e-auktioner bemöts inte av teorin, där ingen övergripande studie av fenomenet står att finna, och där forskning kring säljarens perspektiv på e-auktioner är ovanligt. LÄS MER

  3. 3. Effekterna av omvända e-auktioner : En jämförelse mellan omvända e-auktioner och nätverksinköp, ur en säljares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sahar Moosavi; Fredrik Westberg; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den ekonomiska utvecklingen har tvingat företag att specialisera sig, och därmed söka samarbeten externt för att få tillgång till de resurser som tidigare fanns internt. För att säkerställa inköp av dessa resurser har företag valt att genomföra inköpen genom nätverk av nära samarbeten. LÄS MER

  4. 4. Utvecklingen för e-auktioner inom fordonsindustrin

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Patrik Löfberg; Sten Olsson; [2003]
    Nyckelord :E-auktioner; fordonsbranschen; utveckling; B2B; inköp; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera utvecklingen av användandet av elektroniska business-to-business auktioner, utifrån ett kundperspektiv i fordonsbranschen. Metod: Denna uppsats präglas av den kvalitativa metoden, för att därigenom ge en ökad förståelse kring utvecklingen av användandet av e-auktioner. LÄS MER