Sökning: "E-commerce directive"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden E-commerce directive.

  1. 1. Effektlandsprincipen och gränsöverskridande digital marknadsföring : Marknadsrättsliga principers tillämplighet vid gränsöverskridande digital marknadsföring med särskilt fokus på det svenska detaljhandelsmonopolet av alkoholdrycker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Oliver Edstrand; [2024]
    Nyckelord :Effektlandsprincipen; Ursprungslandsprincipen; E-handel; Alkoholdrycker; Detaljhandelsmonopol; Digital marknadsföring.;

    Sammanfattning : In art. 3 of e-commerce directive, the country-of-origin principle is established, and in terms of cross-border digital marketing actions, it states that marketing actions compliant with the laws of its originating EU member state is considered compliant throughout the union. LÄS MER

  2. 2. Freedom in the Digital Age - VAT challenges from data as currency and the platform economy

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :André Dammert; [2023]
    Nyckelord :Value Added Tax VAT ; e-commerce; Bitcoin; Data as Currency; Platform Economy; Natural Rights; Public Choice; Governing the Commons; New Institutionalism; Law and Political Science;

    Sammanfattning : 2000-talet har introducerat nya sätt att bedriva e-handel, med plattformsekonomin som suddar ut gränserna för vilken person som tillhandahåller tjänster från ett mervärdesskatteperspektiv. Bitcoin har blivit pengar för internetåldern. LÄS MER

  3. 3. Ansvar och yttrandefrihet – En redogörelse för yttrandefrihetsrättsliga problem med EU:s reglering av sociala medieplattformar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Louise Lennartsson; [2023]
    Nyckelord :EU-rätt; mellanhandsansvar; yttrandefrihet; e-handelsdirektivet; Digital Services Act; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how the European Union’s regulation of intermediary liability and the new procedural obligations imposed on media platforms relate to the protection of freedom of expression contained in the European Convention on Human Rights (ECHR) and the European Union Charter. The present paper embarks on an analysis of the foundational protection of freedom of expression and information provided by Article 10 of the ECHR and Article 11 of the EU Charter. LÄS MER

  4. 4. Hur mörkt är ett mörkt mönster?

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Tommy Johansson; Karin Öberg; [2023]
    Nyckelord :Dark patterns; Deceptive design; Design Patterns; Interaction design; UX-design; UI-design; Design Ethics; Cognitive Biases; Online Travel Agency; Dark patterns; Deceptive design; Designmönster; Interaktionsdesign; UX-design; UI-design; Designetik; Kognitiva Biaser; Onlineresebyrå;

    Sammanfattning : Dark Patterns är designmönster som används av företag i syfte att manipulera användare till att fatta beslut som de möjligtvis inte hade gjort annars och som inte gynnar deras egna intressen. Den här studien undersöker användarens upplevelse och perspektiv på dark patterns på en onlineresebyrås hemsida där dark patterns används flitigt. LÄS MER

  5. 5. Accessibility in e-commerce: A comparative study of WCAG 2.1 and EU Directive 2019/882

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Gabriel Klingofström; Linnéa Runsten Fredriksson; [2023]
    Nyckelord :Accessibility; WCAG 2.1; European Directive 2019 882; design guidelines; e-commerce;

    Sammanfattning : The EU Directive on the accessibility requirements for products and services, Directive 2019/882, is an accessibility law that will come into effect in the European Union starting in 2025. The criteria for compliance are based on the World Wide Web Consortium’s Web Content Accessibility Guidelines, WCAG 2. LÄS MER