Sökning: "EG rättspraxis"

Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser innehållade orden EG rättspraxis.

  1. 1. Ingen regel utan undantag? Om upphovsrättsligt skyddat material som bevisning i dispositiva tvistemål

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Anna Perklev; [2022]
    Nyckelord :private law; EU-law; intellectual property law; copyright law; procedual law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Under copyright law, the originator has the exclusive right to his or her work, which includes reproduction as well as the right of communication to the public and the right of making it available to the public. The exclusive right means that others may not use the work in a way that infringes the exclusive right without the rightholder’s consent. LÄS MER

  2. 2. Vad är tid? - En utredning om arbetstidsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Lovis Ramberg; [2021]
    Nyckelord :arbetsrätt; EU-rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Arbetstid regleras i Rådets direktiv 93/104/EG av den 23 november 1993 om arbetstidens förläggning i vissa avseenden (arbetstidsdirektivet) och i svensk rätt av arbetstidslagen (1982:673) (ATL) som implementerar arbetstidsdirektivet. Direktivet syftar till att skydda arbetstagares hälsa och säkerhet på arbetsplatsen genom att reglera minimikrav för arbetstidens förläggning. LÄS MER

  3. 3. Copyrightdirektivet - Ett hot mot informationsfriheten och yttrandefriheten eller ett rimligt upphovsrättsligt skydd?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Freja Dufour; [2019]
    Nyckelord :EU-rätt; EU law; immaterialrätt; copyright; yttrandefrihet; informationsfrihet; upphovsrätt; upphovsrättsdirektivet; copyrightdirektivet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This Spring, a new Copyright Directive has been approved by the European Union, which has drawn a lot of attention. The Directive is formally known as Directive (EU) 2019/790 of the European Parliament and of the Council of 17 April 2019 on copyright and related rights in the Digital Single Market and amending Directives 96/9/EC and 2001/29/EC. LÄS MER

  4. 4. The Specific Situation and Needs of SMEs and the GDPR – Taking the account of small enterprises and smaller data subjects

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Rasmus Hansen Jagrelius; [2018]
    Nyckelord :EU; EU Law; Data Protection; GDPR; SME; micro; small and medium‑sized enterprises; Fundamental Rights; Freedom to conduct a business; Respect for private and family life; Protection of personal data; Certification; Codes of Conduct; Start-up; Mittelstand; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Die Allgemeine Datenschutzverordnung (DSGVO) zielt darauf, den Schutz personenbezogener Daten des betroffenen Personen zu gewährleisten, wobei gleichzeitig den besonderen Bedürfnissen von Kleinstunternehmen, sowie der kleinen und mittleren Unternehmen (KMU), besondere Aufmerksamkeit geschenkt wird. Die Abhandlung geht dieses Problem aus einer Grundrechtsperspektive an, und versucht zu beantworten, wie die Rechte und Interessen kleinerer Unternehmen gegen die Rechte und Interessen der betroffenen Personen abgewogen werden können. LÄS MER

  5. 5. Aggressiv marknadsföring - Trakasserier, tvång eller otillbörlig påverkan (annat aggressivt påtryckningsmedel)?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Naida Sinanovic; [2017]
    Nyckelord :trakasserier; aggressiv marknadsföring; tvång; otillbörlig påverkan; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Marknadsföring är vanligt förekommande i dagens samhälle och marknadsföringsrätten är central när det gäller att avgöra om marknadsföringen är lagligt utformad. All marknadsföring är ägnad att påverka en eventuell konsument till att fatta ett affärsbeslut. LÄS MER