Sökning: "EHT"

Visar resultat 16 - 20 av 44 uppsatser innehållade ordet EHT.

  1. 16. Studie- och yrkesvägledare: elevhälsoteamens kameleonter : En kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledares roll i gymnasieskolans elevhälsoteam

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Amanda Bengtsson; Nikita Björnebäck; [2021]
    Nyckelord :School counselors: the chameleons of school-health teams; EHT; elevhälsa; elevhälsoteam; elevvård; studie- och yrkesvägledare; syv; kompetenser; hälsofrämjande och förebyggande; tvärprofessionellt;

    Sammanfattning : Vår studie syftar till att undersöka vilken upplevd roll några studie- och yrkesvägledare har eller skulle kunna ha i elevhälsoteam. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med sex olika informanter, fyra studie- och yrkesvägledare och två elevhälsoteamansvariga och tittat på deras erfarenheter och åsikter kring studie- och yrkesvägledarnas roll i elevhälsoteam. LÄS MER

  2. 17. ”Det är mycket att släcka bränder, det här förebyggande arbetet kommer lite i skymundan…”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Linn Holmgren; Pernilla Sjöberg; [2020-08-05]
    Nyckelord :Barn*; elevhälsoteam; hälsofrämjande; hälsopromotion; hälsovetare; kost; skola;

    Sammanfattning : Svenska barn spenderar stor del av sin vardag i skolan och förutom att uppnå mål ska de få kunskap samt förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan. Tidigare forskning pekar på en ökad ohälsa hos barn med problematik som övervikt och fetma. Samtidigt har skolinterventioner visats ge positiva effekter på barns hälsa. LÄS MER

  3. 18. Elevhälsoteamets organisation - ett frirum En intervjustudie med elevhälsoansvariga på högstadieskolor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jenny Lind; Zeke Olofson; [2020-01-16]
    Nyckelord :Elevhälsa; Elevhälsoteam; EHT; Organisation Frirum;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa och jämföra hur elevhälsoansvariga beskriver hur EHT:s arbete är organiserat på ett antal svenska högstadieskolor. Frågeställningar: Vilka professioner väljer skolorna att ha i sitt EHT? Hur ser EHT:s ärendegång ut? Hur och när sker samarbete och återkoppling till övrig personal på skolorna? Varför har skolorna valt att organisera EHT:s arbete på det sätt de gör? Vilka för- och nackdelar ser elevhälsoansvariga med sin organisation och vilka utvecklingsmöjligheter ser de? Studien lyfter olika organisationsteorier, forskning kring skolan som organisation samt tidigare forskning kring elevhälsans arbete och organisation. LÄS MER

  4. 19. Erfarenheter av digitala verktyg som särskilt stöd i skolan : En fenomenografisk studie om digitala verktyg som hjälpmedel för elever medneuropsykiatriska funktionsvariationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Arash Gharagozlou; [2020]
    Nyckelord :NPF; digitala verktyg; EHT elevhälsoteam ; elev med särskilt behov;

    Sammanfattning : Denna studie omfattar erfarenheter som uppstår när en elev med särskilt behov får ta del avdigitala verktyg som hjälpmedel i undervisning. Arbetet grundar sig i en deltagandeobservation samt fem intervjuer om fenomenet användandet av digitala verktyg i skolan, medfokus på visuella metoder via digitala verktyg som stöd för elev med NPF. LÄS MER

  5. 20. Elever i behov av särskilt stöd : Intervjustudie med fritidslärare

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Edisa Bushi; Mirna Bitross; [2020]
    Nyckelord :Fritidshem; särskilt stöd; specialpedagog; stödanpassningar;

    Sammanfattning : Denna studie grundar sig i att intervjua fritidslärare för att erhålla kunskap kring hur fritidshemmets verksamhet arbetar för att stödja elever som är i behov av särskilt stöd. Skolans organisering i skolverksamheterna kan se olika ut och med tanke på att fritidshem har större elevgrupper blir det viktigt att få en inblick kring hur fritidshemmet arbetar med specialpedagogik. LÄS MER