Sökning: "ELM"

Visar resultat 6 - 10 av 146 uppsatser innehållade ordet ELM.

  1. 6. Betydelsen av artvariation i Malmös alléer : artvariation på olika skalor för förebyggandet av sjukdomar och skadegörare

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Jennifer Eliasson; [2023]
    Nyckelord :trädsjukdom; skadegörare; almsjukan; asiatiska långhorningen; matt stjärnhimmelsbock; urban miljö; växtval; artvariation; heterogena alléer; landskapsarkitektur;

    Sammanfattning : Trädsjukdomar som almsjukan påverkade och medgav stora förluster i trädbeståndet i många av världens städer. I Malmös offentliga miljö försvann närmare 40 000 almar inom loppet om 30 år. LÄS MER

  2. 7. Alléer i stadsrummet : ett konceptuellt gestaltningsförslag för Hertig Karls allé i Örebro

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Emmy Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Hertig Karls allé; alléer; biotopskydd; biotopskyddsområde; blandallé; träd i urbana miljöer;

    Sammanfattning : Till följd av almsjukan som spred sig över Sverige i början av 2000-talet, förlorade Hertig Karls allé i Örebro succesivt alla sina almar (Ulmus glabra) innan 2014, och lämnade det karaktäristiska gaturummet tomt. Enligt kommunen skulle en ny gestaltning komma efter avverkningen. LÄS MER

  3. 8. Intention - beteende gapet: När intentionen förlorar sin slagkraft

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ellen Förare; Hanna Bielke; Sara Slättberg; [2023]
    Nyckelord :Intention-beteende gap; Theory of Planned Behavior; Hållbar klädkonsumtion; Barriärer; Second hand; Upcycling; Köpprocessen; Konsumentbeteende.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Intention - beteende gapet: När intentionen förlorar sin slagkraft Seminariedatum: 11-01-2023 Ämne/Kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete i Marknadsföring, Kandidatnivå, 15 högskolepoäng. Författare: Hanna Bielke, Ellen Förare och Sara Slättberg. Handledare: Lars Carlman. LÄS MER

  4. 9. Unga konsumenters attityder till socialt ansvarstagande inom varumärkeskommunikation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Alma Sander; Carl Lindblad; [2023]
    Nyckelord :CSR; young consumers; social responsibility; strategic communication; sustainable brand communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka unga konsumenters attityder till företags sociala ansvarstagande. Forskningsfrågorna är 1. Hur ser unga konsumenters attityder ut till socialt ansvarstagande? 2. LÄS MER

  5. 10. Betalningar i krig : Hantering av risker med låg sannolikhet och höga konsekvenser

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Agnes Elm; Gustav Baumgardt; [2023]
    Nyckelord :LP HC risker; riskhantering; betalningar; begränsad rationalitet; kollektiva nyttigheter; hyperbolic discounting; minimax-principen;

    Sammanfattning : As of Russia's invasion of Ukraine we are now living in a time of full-scale war in Europe. This has ended a long period of relative peace and radically changed the security situation around the world. At the same time, the Swedish payment market has undergone a major shift in regards to cash versus digital payment. LÄS MER