Sökning: "EMELIE JOHNSSON"
Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden EMELIE JOHNSSON.
6. Genusanalys av en lärobok i ämnet engelska
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Skolans uppgift är inte endast att lära ut ämneskunskaper utan att ge elever den kunskap de behöver för att bli goda demokratiska samhällsmedborgare. Av egen erfarenhet samt från resultat av studier som genomförts vet vi att läroböcker används i stor utsträckning i undervisningen. LÄS MER
7. 50 shades of gråzon - en analys av "oaktsam våldtäkt" i praxis
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Förra året fick Sverige en ny sexualbrottslagstiftning. Gränsen för vad som anses vara en våldtäkt går numera vid om man genomför ett samlag, eller en handling som är jämförlig med samlag, med någon som inte deltar frivilligt. Dessutom krävs inte längre uppsåt, utan det går nu att dömas för oaktsam våldtäkt. LÄS MER
8. IKT i engelskinlärningen : främjande och hindrande effekter
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning Det engelska språket är relevant i dagens samhälle. De flesta människor oavsett ålder kommer i kontakt med det engelska språket dagligen genom olika medier. Dagens barn och ungdomar har en mer direkt kontakt med språket än vad barn och ungdomar hade för 20 år sedan. LÄS MER
9. Fri lek på förskolan - en verksamhet fri från könsnormer? : En studie om förskollärares föreställningar om barn och könsnormer i förskolans fria lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Genom denna studie synliggörs förskollärares föreställningar om barn och könsnormer i förskolans fria lek, för att nå en ökad förståelse för hur kön och könsnormer konstruerasi förskolans fria lek. Sex förskollärare har intervjuats och analysen utfördes genomanvändandet av teorier om essentialism, socialkonstruktivism och socialisering. LÄS MER
10. Innehåll och lärstrategier med lärplattan som medierande verktyg
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Många förskolor har idag tillgång till lärplattor och det har mer eller mindre blivit omöjligt för förskollärare att inte ta ställning till hur de vill arbeta med dessa. Denna studie har belyst olika konstellationer som barn kan arbeta i med lärplattan; med en förskollärare, utan förskollärare i par och på egen hand. LÄS MER