Sökning: "EMIRA MEDIC"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden EMIRA MEDIC.
1. Olikheter och svårigheter : En fenomenografisk studie av några gymnasielärares uppfattningar av anpassad undervisning
Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Övergripande syfte i föreliggande studie är att utöka kunskaperna om hur några gymnasielärare uppfattar såväl vad anpassad undervisning innebär, som hur den fungerar i praktiken. Ett ytterligare syfte är att få kunskap om vilka variationer som förekommer i gymnasielärarnas uppfattning av anpassad undervisning. LÄS MER
2. Individualiserad undervisning. En fallstudie om tio elevers upplevelse av individualiserad undervisning
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Syfte med denna studie är att undersöka hur fem högstadie- och fem gymnasieelever upplever individualiserad undervisning i några ämnen jämfört med deras upplevelse av ordinarie undervisning. Frågeställningar är följande: Hur upplever högstadie- och gymnasieeleverna individualiserad undervisning i några ämnen? Vilka likheter och/eller skillnader påträffas i elevernas upplevelse av individualiserad undervisning jämfört med deras upplevelse av ordinarie undervisning? Vilka likheter och/eller skillnader förekommer mellan högstadie- och gymnasieelevernas upplevelse av individualiserad undervisning? Denna studie är en fallstudie. LÄS MER
3. Makt och ledarstilar : En fallstudie om några lärares upplevelse av makt i skola och maktens relation till lärarnas ledarstilar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
4. Framställning av välfärdens organisering i två samhällskunskapsböcker för gymnasiet
Kandidat-uppsats, Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Undersöka vilken bild av välfärdens organisering som framställs i två samhällskunskapsläroböcker för gymnasiet. ... LÄS MER
5. Historiekultur : Bilden av det tidigmoderna Sverige och det tidigmoderna Bosnien skildrad i två historieläroböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaperSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken historiekultur konstrueras i en svensk och i en bosnisk gymnasielärobok då fokus ligger på det tidigmoderna Sverige och det tidigmoderna Bosnien. Frågeställningar är följande: Hur beskrivs det tidigmoderna Sverige och det tidigmoderna Bosnien i de analyserade gymnasieläroböckerna det vill säga vilka politiska och kulturella händelser skildras? Förekommer några likheter och/eller skillnader i framställningen av det tidigmoderna Sverige och det tidigmoderna Bosnien? Finns det några jämförbara förhållanden eller idéer? Handlar det alltså om kontrasterande eller generaliserande komparation? Vilken bild av historiekultur konstrueras i respektive gymnasielärobok? Metoden som används är kvalitativ textanalys av läromedel och komparativ metod. LÄS MER