Sökning: "EMMA DAHLÉN"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden EMMA DAHLÉN.
1. “Lite mer ärligt från männen, kvinnorna är lite för vanilj” : Mediepublikens uppfattning om kvinnliga respektive manliga fotbollskommentatorer
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om publikens uppfattning av fotbollsevenemang påverkas när matcherna kommenteras av kvinnor jämfört med när de kommenteras av män, och om kön spelar roll i bedömningen av kommentatorernas prestation. Uppsatsens teoretiska ramverk utgår från Gunilla Jarlbros teori om kön och maktstrukturer i media, sport och genus genom Peter Dahlén, Jesper Enbom och Eric Carlsson och slutligen George Gerbners teori om kultivering. LÄS MER
2. Klimatanpassning i fyra östgötska kommuner : En kvalitativ studie om förutsättningar för mellanstora och mindre kommuner
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema teknik och social förändringSammanfattning : Tidigare forskning visar att klimatpåverkan som har skett under decennier, leder till negativa konsekvenser för samhället. Om samhället ska vara robust för denna påverkan behöver samhället anpassas. Klimatanpassningsarbetet är fortfarande en relativ ny fråga och ses som mer utmanande för mindre kommuner. LÄS MER
3. Begreppet barn i behov av särskilt stöd : En kvalitativ intervjuundersökning inom det specialpedagogiska området om hur förskolepersonals identifikation och beskrivning av barn i behov av särskilt stöd kan påverka det enskilda barnet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med arbetet är att inom det specialpedagogiska området undersöka hur barn i behov av särskilt stöd identifieras och beskrivs inom förskoleverksamheten samt hur detta kan påverka det enskilda barnet. Forskningsfrågorna innefattade om variationer i tolkningen av begreppet ’barn i behov av särskilt stöd’ framkommer mellan olika yrkeskategorier samt hur personal i förskolan avgör om ett barn är i behov av särskilt stöd. LÄS MER
4. Love yourself – men hur? En kvalitativ studie av svenska skönhetsföretags framställning av femvertising
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur de svenska skönhetsföretagen CAIA Cosmetics, Rebecca Stella Beauty, Indy beauty och Viva La Diva använder sig av budskap som hyllar kvinnor på sina webbsidor. Denna typ av budskap kallas för femvertising och definieras som ”marknadsföring vilken använder sig av olika budskap om att stärka kvinnor och bryter mot stereotypa framställningar av kvinnor” (Åkestam et al. LÄS MER