Sökning: "EMMA LINDGREN"

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden EMMA LINDGREN.

  1. 1. “I hela världen finns det ingen polis, som är så stark som hon” : Om Astrid Lindgrens böcker ur ett klass- och genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Nilsson; Elena Radovanovic Kennander; [2024]
    Nyckelord :Astrid Lindgren; barnlitteratur; genus; intersektionalitet; klass; normer;

    Sammanfattning : Denna studie är en analys på två av Astrid Lindgrens verk: Känner du Pippi Långstrump? och Titta, Madicken, det snöar!. Metoden är en text- och dokumentstudie samt en bildanalys och har ett klass- och genusperspektiv som analytiskt tema. LÄS MER

  2. 2. Barn blir inte trodda på, eller är det verkligen så? : En kvalitativ studie om hur flickors röster blir trodda på i tingsrätten

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Emma Lagervall; Francy Ekman; [2024]
    Nyckelord :Social work; Childrens voices and credibility; District courts judgments; Court cases; Socialt arbete; Barns röster och trovärdighet; Tingsrättens bedömning; Rättsfall;

    Sammanfattning : Every year, children are subjected to sexual and/or physical abuse or rape, by relatives and/or strangers. We know that it happens in society but due to a large number of unreported cases nobody knows the exact number. Once the children report sexual crimes, professionals argue about the child's credibility. LÄS MER

  3. 3. BARNS FRIA LEK I UTOMHUSMILJÖN : En kvalitativ studie om hur förskollärare är närvarande i barns fria lek.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Denise Lindgren; Emma Englund; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; fri lek; utomhusmiljön; lekresponsiv teori;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare är närvarande i barns fria lek i utomhusmiljön och hur det ger förutsättningar för att skapa undervisningstillfällen. Det är en kvalitativ observationsstudie av fyra förskollärares förhållningssätt. LÄS MER

  4. 4. Inkludering genom IKT-verktyg i skrivundervisningen : En kvalitativ studie om några F-3-lärares perspektiv på IKT-verktyg i svenskämnets skrivundervisning, hur den digitala skrivundervisningen inkluderar eleverna, möjligheter och hinder.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Nilsson; Elin Lindgren; [2023]
    Nyckelord :IKT-verktyg; inkludering; ASL; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur några F-3-lärare resonerar kring användning av IKT-verktyg i svenskämnets skrivutvecklingsarbete för att inkludera samtliga elever och vilka möjligheter respektive hinder som upplevs med dess användning. Studien genomförs med hjälp av en kvalitativ ansats i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Pandemi, ledarskap och socialt arbete : En kvalitativ studie om distansarbetets inverkan på klientarbete och ledarskap inom socialtjänsten

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emma Lindgren; Petra Sandling; [2023]
    Nyckelord :Socialt arbete; covid-19; hemarbete; digitalisering; ledarskap;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur chefens ledarskap påverkas och förändras av att socialsekreterare arbetar på distans, samt hur det i sin tur påverkar klientarbetet.Datamaterialet har samlats in genom en fokusgruppsintervju med fyra intervjupersoner som arbetar som socialsekreterare inom socialtjänsten. LÄS MER