Sökning: "ESSÄ PEDAGOG"
Visar resultat 1 - 5 av 80 uppsatser innehållade orden ESSÄ PEDAGOG.
1. Blicken på barnet - blicken på pedagogen : En essäistisk undersökning av blickars betydelse i förskolan
Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : I denna essä undersöker jag blickarnas betydelse i förskolan i relation till de yngsta barnen. För att få en kontrast som förtydligar och tillför mer komplexitet får mitt umgänge med hästar och ridning vara med. I min undersökning av blickarna utgår jag från en glidande skala mellan en varm mjuk blick och en kall hård blick. LÄS MER
2. Att se det omätbara : En vetenskaplig essä om omsorg och hur den visar sig i förskolan och i förskolepedagogers praktiska yrkeskunnande
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : This scientific essay deals with the concept of care and how care takes shape in preschool and in preschool teachers' practical professional knowledge. Through a phenomenological perspective and in relation to Hanna Arendt's discourse on collective responsibility, the study approaches the concept of care in preschool but also the significance of the phenomenon itself. LÄS MER
3. Omsorgens två motpoler: brist och överdrift : En essä om pedagogernas uppdrag om att stödja barn i deras socialiseringsprocess i balansen mellan omsorg och lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This essay begins with two stories that depict children with both a lack of care and care in exaggeration. My purpose with essay is to make socialization visible by discussing these scenarios and show how it is affected by both the lack of care and exaggeration of it. LÄS MER
4. Jaha, och här sitter ni två? : En vetenskaplig essä om individen vs. gruppen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Den här uppsatsen behandlar mitt agerande utifrån två olika dilemman. I det första dilemmat intar jag ett grupperspektiv och utesluter individen. Den andra situationen skildrar en händelse där jag som pedagog utför en aktivitet tillsammans med ett barn, där individperspektivet blir i fokus och gruppen utesluts. LÄS MER
5. Den lille själens ärr : En vetenskaplig essä om barn med krigserfarenhet på förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Denna studie handlar om barn med krigserfarenhet på förskolan och inleds med två berättelser tagna ur mitt yrkesliv inom förskolan. Dilemman som uppstår är kopplade med tredje berättelsen som är mina egna upplevda krigsminnen. LÄS MER