Sökning: "ETNOGRAFI 2015"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden ETNOGRAFI 2015.

  1. 1. ”Jag kan läsa! Men bara i böcker utan text.” En etnografisk studie om bilderbokens och läshörnans betydelse för de yngsta barnen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Svensson; [2019]
    Nyckelord :barndomsgeografi; bilderbok; etnografi; förskola; kamratkultur; kommunikation; lek; literacy; läsmiljö; vänskapsrelationer;

    Sammanfattning : Examensarbetet syftar huvudsakligen till att undersöka vad de yngsta barnen på förskolan upplever och erfar genom att befinna sig i läshörnan utan vuxenstöd, samt vad bilderboken skapar och bidrar till i barns vardagsliv. För att uppnå mina syften tillämpade jag en kvalitativ metod i form av en etnografisk fältstudie, där jag med hjälp av deltagarobservationer och korta tematiskt inriktade intervjuer samlade in mitt empiriska material. LÄS MER

  2. 2. Ethno-Using Borders as Bridges

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Linus Ellström; [2016]
    Nyckelord :ethno; gehörsinlärning; kamratlärande; kulturell mångfald; musikundervisning; traditionell musik; visuell etnografi; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; cultural diversity; learning by ear; music education; traditional music; peer-learning; visual ethnography; educational science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : The classrooms of today represents a variety of different cultures, a facet that is often problematized. This research explores how a multicultural context can be used as resource, instead of an obstacle. LÄS MER

  3. 3. Lyftet med problem. En fallstudie inom Matematiklyftet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Birgitta Gånedahl; [2015-05-21]
    Nyckelord :fortbildning; kompetensutveckling; matematikdidaktik; problemlösning; matematiksvårigheter; inkludering;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att belysa vilken betydelse fortbildningen ”Matematiklyftet, modul problemlösning” har på ett arbetslags uppfattningar om problemlösning och vilken kompetens lärarna utvecklar för att i undervisningen kunna stödja alla elevers utveckling och lärande i matematik genom problemlösning, och med fokus på elever i matematiksvårigheter. Syftet är även att belysa hur lärarna utvecklar sin kompetens och att identifiera vilka faktorer som påverkar lärarna under kompetensutvecklingen. LÄS MER

  4. 4. Nyanlända elever. Lärares och rektorers tal om nyanlända elevers lärande och utveckling av läs- och skrivförmåga

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kerstin Falk; Catharina Friborg; [2015-05-21]
    Nyckelord :nyanlända; undervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med arbetet har varit att undersöka hur några lärare och rektorer talar om den sammantagna skolsituationen inklusive utvecklingen av läsning och skrivning på svenska språket för nyanlända elever, med fokus på elevernas läs- och skrivutveckling, hur lärarnas och rektorernas tal om undervisningen för nyanlända överensstämmer med hur undervisningen genomförs samt hur hinder och möjligheter beskrivs för de nyanländas läs- och skrivutveckling i inkluderad klassrumsundervisning. Arbetet syftar även till att undersöka om lärares och rektorers tal om nyanlända elever är uttryck för ett relationellt eller kategoriskt perspektiv på svårigheter som eleverna möter. LÄS MER

  5. 5. Framgångsfaktorer för goda resultat. En etnografisk studie av två grundskolors arbete för ökad måluppfyllelse i förorten.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Elin Hagemann; Anette Murås; [2015-04-28]
    Nyckelord :flerspråkighet; förort; interkulturell pedagogik; svenska som andraspråk; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur två grundskolors lärare och elevhälsoteam arbetar för att stödja elever i förorten till ökad måluppfyllelse. 1. Hur resonerar lärare kring vilket stöd elever i förorten behöver för ökad måluppfyllelse? 2. LÄS MER