Sökning: "EU nyckelkompetenser"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden EU nyckelkompetenser.

  1. 1. LIVSLÅNGT LÄRANDE I SLÖJD : EU:s åtta nyckelkompetenser i svensk, finländsk och åländsk slöjdundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Anna Häggblom; [2023]
    Nyckelord :key competences; lifelong learning; utbildningspolitik; kursplan; läroplan; nordisk jämförelse;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie var att EU:s rekommendation om åtta nyckelkompetenser för livslångtlärande är något som medlems länderna förhåller sig till vid utformning av utbildning. Syftet med undersökningen var att belysa hur nyckelkompetenserna kommer till uttryck i svensk, finländsk och åländsk slöjdundervisning. LÄS MER

  2. 2. Vad ska vi med bild till? : En kritisk diskursanalys av tre länders läroplaner med fokus på ämnet bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Bild

    Författare :Eva Ekeroth; [2022]
    Nyckelord :Läroplan; bild; Storbritannien; England; Sverige; Finland; diskursanalys; jämförande studie; CDA – Critical Discourse Analysis;

    Sammanfattning : Denna uppsats utgår från den didaktiska frågan varför något ska läras eller undervisas i och fördjupar sig i diskurser kring ämnet bild i tre länders läroplaner. Uppsatsens syfte är att utveckla förståelse för och jämföra tre länders läroplaner för grundskolan med avseende på förhärskande diskurser i relation till bildämnet. LÄS MER

  3. 3. Estetiska lärprocesser i gymnasieskolan efter införandet av Lgy11 : En kvalitativ studie om lärares syn på skapande, estetiskt kunnande och entreprenöriellt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Bild

    Författare :Petra Frank; [2017]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; estetiska lärprocesser; entreprenöriellt lärande; Lgy11; skapande;

    Sammanfattning : I och med införandet av den nya läroplanen Lgy11 har estetisk verksamhet som eget skolämne förminskats. Genom läroplansrevideringen i juli 2017 har formuleringar om skapande inskrivits i övergripande mål och riktlinjer och därmed har ansvaret för estetiska lärprocesser fördelats på alla ämneslärare. LÄS MER

  4. 4. Digital kompetens bland digitala infödingar: Om elevers och lärares syn på elevernas digitala kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joanna Libertson; [2014]
    Nyckelord :datorn i skolan; digitala immigranter; digitala infödingar; digital kompetens; IKT; IT; reflexiv kunskapsdomän; vardaglig kunskapsdomän; specialiserad kunskapsdomän;

    Sammanfattning : Med bakgrund i de senaste årens digitalisering av skolan och EU-kommissionens formulering av digital kompetens som en av åtta nyckelkompetenser för ett livslångt lärande är studiens syfte att undersöka och jämföra hur lärare och elever på en skola på gymnasienivå ser på elevernas digitala kompetens. Detta görs utifrån tre frågeställningar som rör elevernas syn på sin digitala kompetens, lärarnas syn på elevernas digitala kompetens samt huruvida det finns någon diskrepans mellan dessa båda. LÄS MER

  5. 5. Slöjden i senmoderniteten : En kritisk diskursanalys av slöjdens styrdokument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum)

    Författare :Mattias Landegren; [2014]
    Nyckelord :Slöjd; kritisk diskursanalys; kursplan; kommentarmaterial; posttraditionellt samhälle;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att, mot bakgrund av en samtid som beskrivits som posttraditionell,undersöka hur skolämnet slöjd, som ett ifrågasatt ämne förknippat med traditionella hantverk, skrivsfram och motiveras i LGR11. Genom en kritisk diskursanalys av syftesdelen i kursplanen ochmotsvarande avsnitt i kommentarmaterialet till denna, undersöktes materialet utifrån tre olikadimensioner. LÄS MER