Sökning: "EU principer"
Visar resultat 1 - 5 av 255 uppsatser innehållade orden EU principer.
1. Intrångsgörarens vinst vid fastställande av immaterialrättsliga skadestånd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : När ett intrång skett uppsåtligen eller av oaktsamhet i en immateriell rättighet har rättighetshavaren rätt att, utöver den skäliga ersättningen, erhålla ersättning för den ytterligare skada som orsakats till följd av intrånget. För att fastställa den ytterligare ersättningen ska domstol ta hänsyn till ett antal faktorer varav en faktor är den vinst intrångsgöraren gjort till följd av intrånget. LÄS MER
2. Kommunala principer i konflikt med den svenska och EU-rättsliga konkurrensrätten : Fråga om den kommunala självkostnadsprincipen kan innebära en otillåten prissättning enligt konkurrensrätten, särskilt i förhållande till reglerna om missbruk av dominerande ställning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
3. Förbättring eller hot? - En juridisk analys av AI:s inverkan på integritet och diskriminering i rekryteringsprocessen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Uppsatsen undersöker och analyserar hur det rättsliga förhållandet ser ut mellan GDPR och den framtida AI-förordningen vid rekrytering med häjlp av AI, samt hur GDPR och förordningen kan begränsa användandet av AI vid rekrytering. Uppsatsen utreder även de diskrimineringsrisker AI vid rekrytering kan medföra för den arbetssökande. LÄS MER
4. Visselblåsning och företagshemligheter - En studie av gällande rätt och rättsregler som kompromissverktyg
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : I denna uppsats har jag undersökt hur regleringen kring visselblåsning och företagshemligheter har inneburit en kompromiss mellan två olika intressen. Utifrån detta har följande frågor besvarats. LÄS MER
5. Du kan inte lura ett barn, eller? - En undersökning om barns skydd vid personifierad onlinereklam
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : With the development of digitalization, personalized online advertising has grown worldwide. This means that companies, through so-called Cookies, collect personal data about the consumer to then create online advertising based on the consumer's interests. LÄS MER