Sökning: "EU varumärke"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden EU varumärke.

  1. 1. Varumärken och patent i konkurs - en generell genomgång av rättsområdet samt en analys utifrån EU-kommissionens förslag till nytt insolvensrättsligt direktiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Zebastian Nordhöj; [2023]
    Nyckelord :EU-rätt; EU law; förmögenhetsrätt; immaterialrätt; intellectual property rights; rättsvetenskap; law; konkursrätt; konkurs; bankruptcy; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att utreda det nationella rättsläget för va-rumärken och patent i konkurser. Ämnet har blivit aktuellt på grund av att EU-kommissionen år 2022 presenterat ett nytt förslag till direktiv om insol-venslagstiftning. LÄS MER

  2. 2. Skoglig certifiering, inverkan på företag och skogsägarföreningar

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Lovisa Eriksson; Jakob Nowik; [2023]
    Nyckelord :EU; FSC; lönsamhet; PEFC; skoglig certifiering;

    Sammanfattning : Det svenska skogsbruket har under senaste åren blivit inriktat mot en breddad syn på hållbarhet genom en rad lagförändringar som ställer krav på skogsägare. Skogsägare kan genom skogscertifieringsorganisationerna FSC och PEFC certifiera sig och visa att markägaren ställer högre krav på sitt skogsbruk än vad lagen kräver. LÄS MER

  3. 3. En hållbar konsumtionsprincip? - En undersökning av hur den varumärkesrättsliga konsumtionsprincipen förhåller sig till EU-kommissionens handlingsplan för cirkulär ekonomi och principen om hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Ellen Grevåker; [2022]
    Nyckelord :Immaterialrätt; varumärkesrätt; EU-rätt; konsumtionsprincipen; varumärkeskonsumtion; hållbar utveckling; principen om hållbar utveckling; handlingsplanen för cirkulär ekonomi; trademark law; intellectual property law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Due to the climate crisis, the European Commission has presented A new Circular Economy Action Plan – For a cleaner and more competitive Europe. The main purpose of the action plan is to create a framework for sustainable products to change into a climate neutral society and decoupling economic growth from resource use. LÄS MER

  4. 4. Ond tro inom varumärkesrätten - En studie av definitionen av det varumärkesrättsliga begreppet ond tro inom unionsrätten och den svenska införlivningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Alice Johannesson; [2022]
    Nyckelord :EU-rätt; EU law; immaterialrätt; varumärkesrätt; ond tro; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Begreppet ond tro inom varumärkesrätten återfinns både i svensk nationell rätt och inom unionsrätten. I dagligt tal förstås ond tro som att någon agerar med en ond eller ohederlig inställning eller avsikt men inom varumärkesrätten innehar det en bredare betydelse. LÄS MER

  5. 5. Varumärkesanvändning – En analys av rekvisiten i 1 kap. 10 § 1 st. 1 p. varumärkeslagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Ivana Klisanin; [2022]
    Nyckelord :varumärkesanvändning; rekvisit; användning; i näringsverksamhet; för varor och tjänster; varumärkets funktioner; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The meaning of an exclusive right is that a trademark owner has the right to prevent a third party from using the owner’s trademark. The exclusive right only applies if there is a trademark use, which means that the necessary requirements “use”, “for goods or services” and “in the course of trade” must be met. LÄS MER