Sökning: "EU-education"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet EU-education.

  1. 1. Bortom EU-spelets regler : Politiska kunskaper om EU i läroböcker och dess möjliggörande till politiskt deltagande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Simon Fessé; Melina Aslan; [2023]
    Nyckelord :EU-education; textbook review; political knowledge; political participation; upper secondary school; civics; democratic competency; EU-undervising; läromedelsgranskning; politisk kunskap; politiskt deltagande; gymnasiet; samhällskunskap; demokratikompetens;

    Sammanfattning : Sweden is a member of the European Union and Sweden’s turn-out in the elections to the European Parliament is low compared to its own national elections. Earlier research in the field of didactics in civics regarding the EU have mostly focused on aspects of civic education such as which subject content teachers teach and what knowledge they test their students on. LÄS MER

  2. 2. EU-Undervisning i forskning : En litteraturstudie om vad EU blir som undervisningsinnehåll i tidigare forskning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mahamud Hossain; [2023]
    Nyckelord :EU teaching; systematic literature review; education; civics; content; EU-undervisning; systematisk litteraturstudie; utbildning; samhällskunskap; innehåll;

    Sammanfattning : EU is an integral part of Sweden's social studies syllabus for both secondary and upper secondary school. Early on, these students will learn how EU's various institutions cooperate with each other to make certain decision and how these decisions affect us in our daily lives. LÄS MER

  3. 3. Medierande redskap i EU-undervisningen på gymnasiet : En innehållsanalys av lärares undervisningsmaterial om EU

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Olle Lindquist; Anton Östebo; [2021]
    Nyckelord :Abilities; EU; European union; Teaching; Social studies; Tools; Förmågor; EU; Europeiska unionen; Undervisning; Samhällskunskap; Redskap;

    Sammanfattning : The study examines the various tools and resources that are used by social studies teachers when teaching about the EU on an upper-secondary school level. The paper is based on the sociocultural theory on learning and tries to determine what abilities are developed in each material. LÄS MER

  4. 4. Kan läroböcker öka elevernas deltagarkompetens i EU-frågor? : En kvalitativ studie om hur samhällskunskapsböcker skildrar EU

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :David Kälveus; [2020]
    Nyckelord :EU-undervisning; läromedelsanalys; deltagarkompetens; politisk kunskap; systemtilltro; polity; policy; politics; inrikespolitik och utrikespolitik;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate whether schoolbooks in social science contribute to the development of students' participate competence regarding to politics. To succeed in this, the books need to cover political knowledge on the basis of three dimensions (polity, policy and politics). LÄS MER

  5. 5. EU-undervisning på högstadiet och gymnasiet : En kvalitativ studie om kunskapsprogression

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Linnea Borg; [2020]
    Nyckelord :social science; didactics; knowledge progression; evolvement of knowledge; EU; EU-education; secondary school teacher; high school teacher; qualitative interviews; samhällskunskap; didaktik; kunskapsprogression; EU; EU-undervisning; högstadielärare; gymnasielärare; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Trots att kunskapsområdet EU har en större plats i både grundskolans och gymnasieskolans styrdokument idag har brister i EU- undervisningen uppdagats. Eleverna ges inte tillräckliga kunskaper och går ur gymnasiet med bristande förståelse för EU och sin egen roll som EU- medborgare. LÄS MER