Sökning: "EXAMENSARBETE mentorskap"
Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden EXAMENSARBETE mentorskap.
6. Lärarstudenters attityder till introduktionsåret med mentorskap – möjligheter och konsekvenser för skolutvecklingen
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningI föreliggande examensarbete har lärarstudenters attityder till reformen med ett obligatoriskt introduktionsår med mentorskap för nyutexaminerade lärare undersökts. Syftet har varit att undersöka vilka förutsättningar som finns för en god skolutveckling, dels utifrån frågan vad lärarstudenters faktiskt har för attityder, dels utifrån frågan om vilka samband som dessa attityder uppvisar med för skolutvecklingen relevanta faktorer. LÄS MER
7. Mentorskap i grundskolan : Två mentorers och två adepters erfarenheter.
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Dahlqvist, Jeanette & Jansson, Sandra (2007): Mentorskap i grundskolan. Två mentorers och två adepters erfarenheter. Examensarbete i didaktik. Lärarprogrammet. LÄS MER
8. Lärares första år i yrket : The first year as a teacher
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskapSammanfattning : Detta examensarbete är en studie av hur nyexaminerade lärare uppfattar den första tiden i yrket. Vi har valt att undersöka vilka upplevelser lärare har, hur behovet av stöd har tillgodosetts, hur samarbetet med kollegor/arbetslag fungerat och slutligen vilka orsaker de intervjuade lärarna ser som skäl för att lämna yrket. LÄS MER
9. Varför är dagens gymnasieungdomar stressade?
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka om eleverna på vår undersökningsskola upplever sig stressade och i så fall varför. Därmed vill vi öka vår kunskap och förståelse för stressen i skolan om den nu finns. LÄS MER
10. ”Mentorskap och co-coaching” på Komvux Kronborg
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Under våren 2005 gick uppsatsförfattaren med i en mentorsgrupp som fanns på Komvux Kronborg i Malmö. Syftet var dels att genomföra sitt examensarbete och dels att bidra till skolans, men framförallt till elevernas utveckling och intressen för studierna. Under sommaren arbetades det samman ett förslag till ett mentorsprogram. LÄS MER