Sökning: "EXAMENSARBETE strategisk kommunikation"

Visar resultat 6 - 10 av 44 uppsatser innehållade orden EXAMENSARBETE strategisk kommunikation.

  1. 6. URBANISERINGENS OFFER BERÄTTAR En studie av strategiskt berättande i krympande landsbygdskommuner i Norrlands inland

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lars Teglund; [2017-10-09]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: Vt2017 Handledare: Magnus Fredriksson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 43 Antal ord: 15 605 Nyckelord: Strategiskt berättande, strategisk kommunikation, deltagarorienterad kommunikation, landsbygdskommuner, kommuner, rationalitetsprinciper, aktantroller, agentroller, hyckleri Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur kommuner konstruerar berättelser för att framställa en positiv bild av kommunen, när dess faktiska verklighet framstår som negativ. Teori: Blandning av aktantroller (Greimas, 1966), agentroller (Propps, 1968) för att undersöka berättelsestrukturen, och Boltanski och Thévenots (2006) rationalitetsprinciper för att blottlägga vilka värden som realiseras. LÄS MER

  2. 7. INNOVATION OCH LEGITIMITET En diskursanalys av de svenska landstingens innovationsstrategier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ann Bergermo; [2017-02-22]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, MK1500 Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht/2016 Handledare: Magnus Fredriksson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 49 Antal ord: 17 007 Nyckelord: Legitimitet, diskurs, innovation, landsting, strategisk kommunikation Syfte: Mot bakgrund av det ökade användandet av begreppet innovation i dagens samhälle är syftet med studien att undersöka hur de svenska landstingen legitimerar sina innovationsstrategier genom språket samt hur de hanterar konflikter mellan olika typer av legitimitetsanspråk. Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt är Van Leeuwens legitimeringsteori. LÄS MER

  3. 8. Från ett nytt perspektiv - En kvalitativ studie om influencer marketing från en influencers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Ellen Westerberg; Max Flytström; [2017]
    Nyckelord :Influencer marketing; influence; celebrity endorsement; Third party endorsement; social media; Social Sciences;

    Sammanfattning : Från ett nytt perspektiv Influencer marketing beskriver marknadsföringstekniken då företag använder inflytelserika och kända personer för att effektivt sprida ett budskap. Inom influencer marketing verkar de budskapspridande individerna, influencers, på de digitala plattformar som kallas sociala medier, däribland forum som Instagram, Facebook och Snapchat. LÄS MER

  4. 9. Medborgardialog på kommunikationssidan En kvalitativ studie om strategisk kommunikation kring temporära bostäder i Göteborg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Sandra Stenvall Efraim; [2016-09-08]
    Nyckelord :symmetrisk kommunikation; Medborgardialog; dialog; diskussion; förhandling; offentlighetsprincipen; temporära bostäder; kritisk-pr;

    Sammanfattning : Titel: Medborgardialog på kommunikationssidan – En kvalitativ studie om strategisk kommunikation kring temporära bostäder i Göteborg Författare: Sandra Stenvall Efraim Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, examensarbete 15 hp, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet Termin: Vårterminen 2016 Handledare: Gabriella Sandstig Examinator: Orla Vigsö Kursansvarig: Malin Sveningsson Antal ord och sidor: 15 831 ord, 37 sidor Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur Göteborgs Stad planerat för och säger sig arbeta med, samt praktiskt arbetar med, medborgardialog i fallet med de temporära bostäderna. Metod: Kvalitativ studie med informant- och respondentintervju samt kvalitativ textanalys Material: En informantintervju, två kvalitativa respondentintervjuer samt kvalitativ textanalys av de storstädernas huvudsakliga kommunikationsstadgar Huvudresultat: Denna studie har visat att Göteborgs Stad kommunicerar utifrån en asymmetrisk tvåvägskommunikation, där sändaren/kommunen är överordnad mottagaren/medborgarna. LÄS MER

  5. 10. KOMMUNICERA FÖR ATT ÖVERLEVA – En kvantitativ studie om gymnasieskolors kommunikation i syfte att rekrytera elever

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Frida Tverelv; Johan Törnroth; [2016-09-08]
    Nyckelord :kommunikation; Strategisk kommunikation; gymnasiemarknad; gymnasiemarknadsföring; målgrupp; kanal; budskap;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: VT 2016 Handledare: Marie Grusell Kursansvarig: Malin Sveningsson Examinator: Mathias Färdigh Sidantal: 65 (inklusive referenser och bilagor) Antal ord: 19 501 Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur gymnasieskolor i Sverige kommunicerar i syfte att rekrytera elever. Teori: Strategisk kommunikation (inklusive teorier om målgrupp, budskap och kanal) Metod: Kvantitativ webbenkät Material: Enkätsvar från 289 gymnasieskolor i Sverige Resultat: Med strategisk kommunikation som teoretisk ram redovisas hur de undersökta svenska gymnasieskolorna arbetar med målgrupper samt vilka budskap och kanaler de använder. LÄS MER