Sökning: "Early reading intervention"

Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden Early reading intervention.

  1. 6. Tidig läsinsats i förskoleklass : effekt av insats och elevers upplevelser

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Ann-Charlotte Ahlin; Anette Hansson; [2019]
    Nyckelord :Decoding; early reading interventions; inclusion; motivation; multisensory; participation; preschool; student experiences; Avkodning; delaktighet; elevers upplevelser; förskoleklass; inkludering; motivation; multisensorisk; tidiga läsinsatser;

    Sammanfattning : A prerequisite in today´s society is to be able to read and write in order to be able to develop fully into a participant community citizen. The aim of the Swedish curriculum is for the pupils to learn to read and write so that they can benefit from the education (Skolverket, 2011a). LÄS MER

  2. 7. Specialpedagogisk kompetens i organisation och genomförande av Skolverkets nya läs- och skrivgaranti

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Chatarina Järnving; Annika Weber; [2019]
    Nyckelord :Early reading intervention; läs- och skrivgarantin; specialpedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 8. Allas rätt att bli utmanade i skolan : undervisning för och med tidiga språkare

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Ingela Andersson; Emma Ferlesjö; [2019]
    Nyckelord :Language-; writing- and reading development; early reading development; linguistic challenges; special needs teacher; early intervention; Språk-; skriv- och läsutveckling; tidig läsutveckling; språkliga utmaningar; speciallärare; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Redan i de tidiga skolåren och i skolans alla ämnen har språket stor betydelse för utvecklingen och lärandet. Alla barn utvecklas olika och skolan har ett uppdrag i att möta och utmana alla elever. LÄS MER

  4. 9. Videomodellering av interaktiv gemensam bokläsning som interventionsmetod till föräldrar och små barn i hemmiljö

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Erica Sandberg; Julia Lyckberg; [2018]
    Nyckelord :logopedi; interaktiv gemensam bokläsning; videomodellering; tidig intervention; interaktion förälder-barn; hemmiljö; små barn; kommunikation;

    Sammanfattning : Book reading with children has long been advocated as an important activity for parents. An aspect of this that has not been studied to the same extent, is the importance of the way in which reading is done. LÄS MER

  5. 10. Att underlätta tidig språkutveckling : Barnhälsovårdssjuksköterskans erfarenhet av att delta i Språkstegen vid åttamånadersbesöket – en intervjustudie

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Glenda Lavesson; Nathalie Ramirez; [2017]
    Nyckelord :child service; home visit; reading aloud; intervention; language development; content analysis; barnhälsovård; hembesök; högläsning; intervention; språkutveckling; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Background:  Existing research shows that both biological and social factors contribute to early language development. Reading out loud and active interplay with infants and toddlers have been highlighted as positive factors for development of understanding and vocabulary. LÄS MER