Sökning: "Ebba Berggren"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Ebba Berggren.

  1. 1. Våldsutsatta kvinnors upplevelser av sjuksköterskors bemötande i hälso- och sjukvården : En allmän litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Ebba Mårtensson; Elin Berggren; [2023]
    Nyckelord :Bemötande; kvinnor; sjuksköterskor; upplevelser; våld i nära relation;

    Sammanfattning : Bakgrund: 25% av alla kvinnor i världen i åldrarna 15-49 år har minst en gång i livet utsatts för fysiskt och/eller sexuellt våld av sin partner. Förekomsten av utsatthet för våld i nära relation är störst hos kvinnor. LÄS MER

  2. 2. Dricksvattenproduktion och sanitet för ett fältkontor i Doolow, Somalia

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Johanna Wikström; Rebecka Berggren; Ebba Sjöö; Ellen Kvarnmyr; Maja Sternbeck; Sabina Axlund; [2023]
    Nyckelord :Grundvattenextraktion; Vattenberedning; Vattenlagring; vattendistrubition; gråvattenhantering; toaletter; svartvattenhantering; sanitet; vattenproduktion; humanitära insatser;

    Sammanfattning : Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) planerar att etablera ett permanent fältkontor i Doolow i So-malia. Syftet med denna rapport är att tillhandahålla förslag till MSB på hur detta skulle kunna utformas gällande vatten- och sanitetshantering, baserat på frågeställningarna: ”Vilka metoder för vatten- och sanitetshantering användsav MSB på fältkontor? Vid få eller avsaknad av metoder, finns det andra metoder som skulle kunna fungera och i så fallvilka?” och ”Vilka metoder, såväl som MSB använder som andra, lämpas sig bäst på ett fältkontor i Doolow, Somalia?”. LÄS MER

  3. 3. Hälsosamtal med föräldrar som har barn med övervikt eller fetma : En intervjustudie om skolsköterskornas erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Ebba Berggren; Lina Olausson; [2022]
    Nyckelord :Children; parents; School nurse; overweight; obesity; experiences; Barn; föräldrar; skolsköterska; övervikt; fetma; erfarenheter;

    Sammanfattning : Bakgrund: Övervikt och fetma har ökat hos vuxna och barn världen över sedan 1975. Övervikt och fetma kan leda till besvär och sjukdomstillstånd för barnen under uppväxten men även i vuxen ålder. Skolsköterskan har inom skolan en hälsofrämjande funktion och följer barnens tillväxt under skolgången. LÄS MER

  4. 4. Ett examensarbete om TPACK och grundskollärares användning av digitala verktyg och digitala kompetens i den naturorienterade ämnesundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Konrad Berggren; Ebba Lindkvist; [2021]
    Nyckelord :Digital kompetens; digitala verktyg; grundskollärare; naturorienterande ämnen; NO; TPACK.;

    Sammanfattning : Digitala verktyg och digital kompetens är områden som tar mer plats i “Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet” (Lgr 11, 2019) och kräver mer av lärarna som ska undervisa. Detta examensarbete syftar till att öka förståelsen och bidra med mer kunskap kring utmaningen som lärarkåren idag kan möta kring digitaliseringen och dess utökade plats i Lgr 11 (2019). LÄS MER

  5. 5. Digitala verktyg och digital kompetens inom de naturorienterande ämnena : Vilka digitala verktyg används och vilken digital kompetens bör lärare inom naturorienterad ämnesundervisning ha för att använda dessa?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Konrad Berggren; Ebba Lindkvist; [2021]
    Nyckelord :TPACK; grundskola; naturorienterande ämnen; digitala verktyg; grundskollärare;

    Sammanfattning : Det finns en ständigt pågående digital utveckling i Sverige och världen vilket medför ett krav på skolor och lärare att anpassa undervisningen och implementera digitala verktyg. Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka vilka digitala verktyg grundskollärare använder sig av i sin naturorienterande ämnesundervisning och vilken digital kompetens de bör ha för att kunna använda dessa. LÄS MER