Sökning: "Ebba Borgman"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Ebba Borgman.

  1. 1. Nu ska vi skriva, men hur då? : En kvalitativ studie om hur lågstadieelever använder analoga och digitala verktyg i skrivprocessen i svenskämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ebba Borgman; Matilda Bengtsson; [2019]
    Nyckelord :Analoga verktyg; digitala verktyg; elever; fysiska redskap; mediering; psykologiska redskap; skrivprocess;

    Sammanfattning : Majoriteten av dagens elever har tillgång till både analoga och digitala skrivverktyg, men i den svenska skolan finns inga bestämda regler om hur läraren ska göra för att lära elever skriva. Syftet med denna kvalitativa undersökning är att genom observation och elevdokumentation, se hur elever arbetar med digitala och analoga verktyg i ämnet svenska. LÄS MER

  2. 2. Digitala och analoga verktygs effekter på elevers tidiga läs- och skrivinlärning i svenskämnet : En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Bengtsson; Ebba Borgman; [2018]
    Nyckelord :Analoga verktyg; ASL; dator; digitala verktyg; lärplatta; läs- och skrivinlärning;

    Sammanfattning : Samhället blir allt mer digitaliserat och skolorna bjuder in allt fler digitala verktyg i undervisningen. Ny forskning om hur och varför skolor använder sig av digitala verktyg i den tidiga läs- och skrivinlärningen växer fram, vilket bidrar till att arbetet med analoga verktyg får allt mindre undervisningstid. LÄS MER