Sökning: "Ebba Selander"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Ebba Selander.

  1. 1. "Det är viktigt att metoden lärs in korrekt av eleven" : - en läromedelsanalys av skriftliga räknemetoder i subtraktion för årskurserna 1-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Felicia Stigsson; Ebba Selander; [2020]
    Nyckelord :matematik; läromedel; undervisning; subtraktion; skriftliga räknemetoder; tal- och sifferbaserade metoder och hypothetical learning trajectory.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga talbaserade och sifferbaserade räknemetoder i subtraktion genom en läromedelsanalys av läromedlet Koll på matematik för årskurs 1-3. Studien ämnar till att undersöka i vilken ordning räknemetoderna introduceras samt att urskilja hur undervisningen av dessa utformas utifrån läromedlet. LÄS MER

  2. 2. Skriftliga räknemetoder i subtraktion : Hur en möjlig undervisningsplanering kan utformas utifrån hypothetical learning trajectory

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Felicia Stigsson; Ebba Selander; [2020]
    Nyckelord :Subtraktion; räknemetoder; standardalgoritm; stegvis beräkning; talsortsvis beräkning; sifferbaserad metod; talbaserad metod; learning trajectory; hypothetical learning trajectories;

    Sammanfattning : Arbetet är en systematisk litteraturstudie som fokuserar på två skriftliga räknemetoder i subtraktion för elever i lågstadiet; sifferbaserade- och talbaserade metoder. Studien behandlar möjligheter och svårigheter med räknemetoder i subtraktion och hur dessa faktorer kan beaktas vid planering av undervisning genom hypothetical learning trajectories. LÄS MER