Sökning: "Ecological quality labels"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Ecological quality labels.

  1. 1. Värdering av ekologisk gradering - Super(eko)logiskt? : En mätning av styrkan i varumärkets miljömärkning - ur ett konsumentperspektiv  

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Sofia Andersson; Nina Moilanen; [2014]
    Nyckelord :Compromise effect; eco-labels; organic eco-label; organic premium eco-label; symbolic benefits; experiential benefits; quality; loyalty; brand equity; willingness to pay; coffee; : Kompromisseffekt; miljömärkningar; ekologisk miljömärkning; superekologisk miljömärkning; symboliska fördelar; erfarenhetsmässiga fördelar; kvalitet; lojalitet; brand equity; betalningsvilja; kaffe;

    Sammanfattning : Då det ur ett konsumentperspektiv finns ett stort intresse för att kombinera olika miljöperspektiv i en enhetlig märkning samtidigt som forskning visar att en kombination av olika märkningar genererar en ökad betalningsvilja, åsyftar denna studie att undersöka hur dessa två respektive typer av märkningssätt påverkar konsumentens preferenser av varumärket samt hur dessa preferenser skiljer sig åt. Föreliggande studie testar dessutom huruvida Simonsons (1989) teori om kompromisseffekter är applikabel för att öka konsumenters preferenser för ekologiska produkter när ett superekologiskt alternativ tillförs ett valset med ett konventionellt och ett ekologiskt alternativ. LÄS MER

  2. 2. A Study of Factors That Influence Green Purchase

    Master-uppsats, Företagsekonomi

    Författare :Muhammad Arif Khan; Sandra Larsson; [2012]
    Nyckelord :Purchase decision; Green marketing; Eco-labeling; Shelf space; Eco-motivation; Eco-knowledge; Gender; Price; Peer influence;

    Sammanfattning : Title: “A Study of Factors That Affect Green Purchase”   Due to the environmental issues, green products have got more attention during the latest years and the availability of such products is increasing in many food stores. The appearance of eco-label assists the consumers in the store to buy eco-friendly products which are less harmful to the environment. LÄS MER

  3. 3. The Significance of Labels to the Concerned Generation - A Qualitative Study about Generation Y towards the Fair Trade Label and Ecological Labels

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sebastian Sjöberg; Dusina Karlsson; Caroline Hansson Rahnboy; [2009]
    Nyckelord :Fair trade; Ecological quality labels; Generation Y; Consumer behaviour; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Thesis purpose: The purpose of the master thesis is to examine what affects Generation Y’s values, attitudes and beliefs towards the fair trade label and ecological quality labels. The purpose is also to investigate how these two quality labels are received by Generation Y, in order to delve deeper into the relationship between the labels. LÄS MER

  4. 4. Miljöpåverkansstudie av Eco House : Tillämpning av Svanenmärkning och Miljöklassning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för teknik och byggd miljö

    Författare :Elin Lindahl; Johanna Fossenstrand; [2008]
    Nyckelord :Svanenmärkning; Miljöklassning; Eco House; Willa Nordic AB;

    Sammanfattning : Byggsektorn står för en stor del av energi- och materialanvändandet i Sverige idag och för att verka mot en mer hållbar byggsektor startades Bygga-bo-dialogen. Ett av dialogens åtaganden har varit att ta fram ett klassningssystem för byggnader; Miljöklassning av byggnader. LÄS MER