Sökning: "Ecological status"
Visar resultat 1 - 5 av 204 uppsatser innehållade orden Ecological status.
1. Utvärdering av biotopvårdande åtgärder i Grimåsbäcken. En analys av fysikaliska egenskaper och sammansättning av makroevertebrater.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Instiutionen för biologi och miljövetenskapSammanfattning : Many streams have been exposed to extensive anthropogenic impact for the benefit of forestry and agriculture. The effects has mainly been channelization characterized by lowered and straightened channels. This homogeneous morphology leads to decreased ability to retain water as well as lost connection to the floodplain. LÄS MER
2. Näringsförluster från sju jordbruksområden nära Mälaren
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of Soil and EnvironmentSammanfattning : Ett av Sveriges miljömål är ”ingen övergödning” vilket innebär att gödande ämnen inte ska ha negativ inverkan på människor, biologisk mångfald eller mark-och vattenanvändning (Naturvårds-verket 2023). Näringsämnena fosfor och kväve och förlusten av dessa från framför allt jordbruksmark är en av orsakerna till övergödning i sjöar, hav och vattendrag. LÄS MER
3. Kvillebäcken : analys och gestaltningsförslag - me[d]andra strukturer och processer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : I byggandet av hållbara städer är utveckling av blågrön infrastruktur högaktuell, och inom detta faller stort fokus på utveckling av urbana vattendrags ekologi, vattenkvalitet, och förmåga att omhänderta konsekvenser av klimatförändringar. Få vattendrag uppnår miljökvalitetsnormerna, och platsspecifika utmaningar finns i varje vattendrag. LÄS MER
4. Exploring foreign language teachers’ professional agency in Romanian Public Secondary schools.
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Aim: This research aims to explore how seven foreign language teachers in a few urban public secondary schools in Romania understand and enact their professional agency and how contextual factors support or constrain its achievement. The purpose is to understand the ways in which the participants’ teaching philosophies and experiences inform their awareness and achievement of agency, what they perceive as the available contextual resources within contextual constraints, and how that reflects in their beliefs and professional aspirations. LÄS MER
5. Energy justice and gender implications on prodcutive uses of energy. A case study based in rural Bolivia
Master-uppsats, Lunds universitet/Internationella miljöinstitutetSammanfattning : This research investigates the gender dimension of the impacts of access to clean and modern energy and technology in productive uses of energy. Rural organizations led by women supported by the EnDev project Bolivia were selected for a multi-site case study. LÄS MER