Sökning: "Edgar"

Visar resultat 1 - 5 av 122 uppsatser innehållade ordet Edgar.

  1. 1. Direktörer i diadem : En studie kring hur genusroller och stereotyper påverkarkarriärvägar och ledarskap inom företagsvärlden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Vilma Brommels; Josephine Bäcklund; [2024]
    Nyckelord :Schein s Career Anchors Theory; Social Role Theory; Ethics of Care.; Scheins Karriärankarteori; Rollteori; Social identifieringsteori; Omsorgsetik;

    Sammanfattning : Titel: Direktörer i diadem - En studie kring hur genusroller och stereotyper påverkarkarriärvägar och ledarskap inom företagsvärlden Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Vilma Brommels och Josephine Bäcklund Handledare: Monika Wallmon Datum: 2024 – januari Syfte: Syftet med denna studie är att utforska uppfattningar och förväntningar som ställs på män och kvinnor i ledande positioner inom företagsvärlden, med särskilt fokus på hur dessa uppfattningar och förväntningar är rotade i och påverkas av genusroller enligt Social role-teorin samt Edgar Scheins Karriärankarteori. Metod: Blandad metodansats, kombinerade både kvalitativa och kvantitativa tekniker, med tyngd i den kvalitativa delen. LÄS MER

  2. 2. Translating Foreign Words in Poe : A Study on Foreignization and Domestication in Translation

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Matilda Fäldt; [2024]
    Nyckelord :English; Swedish; Translation; Edgar Allan Poe; Foreign words;

    Sammanfattning : This study aims to research the different methods used by four Swedish translators to deal with foreign words in translation, focusing on their choices in terms of foreignization [staying close to the original text] and domestication [adapting the translation to make it accessible for readers] and their effect on a Swedish readership. This study’s focus will be on foreign words in the ST. LÄS MER

  3. 3. My Burning Glances : The Male and queer gaze in three short stories by Edgar Allan Poe

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Karin Faxén Sporrong; [2024]
    Nyckelord :The male gaze; the queer gaze; Edgar Allan Poe; Berenice: A Tale ; The Man that was Used Up ; The Man of the Crowd ; Den manliga blicken; den queera blicken; Edgar Allan Poe; Berenice ; Den förbrukade mannen ; Mannen i Mängden ;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to show the narrator’s use of the male and the queer gaze in three short stories by Edgar Allan Poe: “Berenice: A Tale” (1835), “The Man that was Used Up: A Tale of the Late Bugaboo and Kickapoo Campaign” (1839) and ”The Man of the Crowd” (1845). Through close reading of the stories, I show how the different gazes work, how they are used in the stories and what they lead to. LÄS MER

  4. 4. ”What’s all the fuzz about?” : En analys av den komiska gestaltningen i Hot Fuzz

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :David Alkhed; Johan Axelsson; [2024]
    Nyckelord :Manus; komedi; klippning; filmfoto; Hot Fuzz; Edgar Wright;

    Sammanfattning : Denna uppsats analyserar visuell komedi i Edgar Wrights actionkomedi Hot Fuzz (2007) och hur de tekniska komponenterna: filmfotografi och klippning används för att gestalta detta tillsammans med manuset. För att analysera detta görs ett urval på tre scener per analysdel som utgår från en av de komponenter som uppsatsen använder sig av genom en multimodal metod. LÄS MER

  5. 5. Det får inte bli för mycket Hollywood : En undersökning om spelfilmens roll i religionskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Edgar Anders Bisse Ahrent; Jakob Nils Erik Tomelius; [2023]
    Nyckelord :“Burden of religious representation”; facilitate understanding; fiction film; film pedagogy; religious studies; teaching materials; upper secondary; view of life;

    Sammanfattning : This thesis aims to examine students and teachers’ attitudes towards the use of fiction film in religious studies in upper secondary schools in the province of Scania in Sweden. The thesis has a particular focus on the use of film in order to facilitate understanding of different religions and views of life and what students report gaining from viewing film in the classroom. LÄS MER