Sökning: "Educational book analysis"

Visar resultat 21 - 25 av 47 uppsatser innehållade orden Educational book analysis.

  1. 21. McDonaldsization som en katalysator för radikaliseringsprocessen hos Saracenen : – en religionspsykologisk didaktisk analys av Saracenen i Jag är pilgrimen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Religionspsykologi

    Författare :Simon Elgblom; [2018]
    Nyckelord :didactic; radicalization; religion; extremism; terrorism; education; fiction;

    Sammanfattning : To use fiction as educational material in school is proven to be effective and a good strategy to help students to understand and discuss other perspectives in difficult questions (Löfstedt, 2011). The aim with this essay is to evaluate Saracenens radicalization and the religious influence in Jag är pilgrimen written by Terry Hayes (2016). LÄS MER

  2. 22. En studie om bilderbokens förändrande familj : En analys av tre bilderböcker om familjer och sociala skiktningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Anna Österberg; [2017]
    Nyckelord :picture books; social stratification; family; bilderboken; sociala skiktningar; familjen;

    Sammanfattning : In this study I have done a text analysis of three picture books aimed at children in pre-school age. The purpose is to investigate how social stratification are described in three Swedish picture books focusing on the family. LÄS MER

  3. 23. Education as an Act of Self-Fulfilment : A Literary Analysis of Holocaust Narratives in the Light of Personal Development and Their Utilization in the EFL Classroom

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Ena Kapetanovic; [2017]
    Nyckelord :Holocaust Literature; Personal Development; Personal Self; Narratives; English as a Foreign Language; The EFL Classroom; Swedish High School;

    Sammanfattning : The aim of the present inquiry was to identify significant factors which had impact on the lives of Miriam Darvas and the protagonist Liesel Meminger, linked to the circumstances of the Holocaust in their respective narratives Farewell to Prague and The Book Thief. Through the investigation of the living conditions impacting the individuals, Maslow’s Theory of Motivation is applied in order to find the factors hindering the possibility for Miriam and Liesel to develop in their personal selves. LÄS MER

  4. 24. Resan genom ett könsindelat Neverland : -en analys av J.M Barries Peter Pan, med fokus på genusframställningen i förhållande till läroplanen för grundskolans f-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Isabella Persson; [2017]
    Nyckelord :novel; gender roles; analyse; social production of gender roles; education;

    Sammanfattning : This  essay  analyses  J.M Barries  classic   novel  Peter Pan (1911). It was a story  first   produced as a play but later turned into a novel. The purpose of this essay is to analyse how six different characters are portrayed  in  relation  to  the  different  gender  roles  in  the  book. LÄS MER

  5. 25. Metoder för lärande i en skola för elever med dyslexi/ Methods of learning at a school for pupils with dyslexia

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Britt Elmquist; [2015]
    Nyckelord :dyslexi; metakognition; scaffolding; skola; dyslexia; metacognition; school;

    Sammanfattning : Abstract/SammanfattningProblemområdeFår elever med dyslexi det stöd som de har behov av och rätt till i en dyslexiskola?Syfte och preciserade frågeställningarDet övergripande syftet med mitt examensarbete är att undersöka pedagogiska metoder för lärande i en dyslexiskola och om skolans metoder är överförbara till andra grund- och gymnasieskolor. Syftet är att få svar på vilka uppfattningar, upplevelser och erfarenheter som eleverna, specialpedagogerna samt rektor har. LÄS MER