Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 655 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Nytta eller nöje i valet och kvalet kring framtida jaget
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Finns det ett samband mellan utbildningsval och universitetsstudenters välmående under studietiden? 30 universitetsstudenter svarade på frågor om deras utbildningsval, deras motivation till universitetsstudier och deras välmående. En regressionsanalys visade att utbildningsval baserat på intresse inte ledde till högre välmående än val baserat på karriärutsikt. LÄS MER
2. Hemmafruar och goda mödrar? : En studie om hur samhälleliga normer iscensattes i undervisningen vid Lidköpings elementarskola för flickor under åren 1877–1931.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Lidköping is a city with a long tradition of education. One of the educational institutions that has been part of the city's educational history is Lidköping Elementary School for Girls, which existed in the city between 1876–1936. LÄS MER
3. Using GIS and satellite data to assess access of green area for children living in growing cities
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskapSammanfattning : Urban green space (UGS) refers to open spaces within an urban context that are filled with greenery and nature. These can range from very small vegetation to expansive park areas. The common denominator is that they have proven to be beneficial for human health and well-being. Access to green spaces is also important for children. LÄS MER
4. Undervisning i förändring : En Studie om Samhällskunskapslärares Uppfattning av Social Acceleration
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : This report is a survey study examining the educational practices of social sciences teachers,specifically addressing the phenomenon of social acceleration. Investigating teaching methods,challenges, and innovations, the study explores how educators adapt to the accelerated pace ofsocietal changes. LÄS MER
5. Förskollärares syn på kemi i förskolans vardag : En kvalitativ studie om hur förskollärare integrerar kemi i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Denna studie strävar efter en djupare förståelse av förskollärares syn på kemi i förskolans vardag. Genom att tillämpa sociokulturella teorin som en teoretisk ram och genomföra kvalitativa semistrukturerade intervjuer med verksamma förskollärare, belyser resultatanalysen deras syn på att förhålla sig till naturvetenskapens alla delar, inklusive kemi. LÄS MER