Sökning: "Effektiva marknadshypotesen"

Visar resultat 1 - 5 av 391 uppsatser innehållade orden Effektiva marknadshypotesen.

  1. 1. Presterar oetiska placeringar bättre än etiska? : En kvantitativ studie om portföljval för en investerare utifrån avkastning, risk, diversifiering och hållbarhet på den svenska aktiemarknaden

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Sujipan Santhakumar; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka om investerare som placerar i oetiska aktier med lågt-ESG-betyg kan generera högre riskjusterad avkastning än investerare som placerar i värdeaktier med högt-ESG-betyg på den svenska aktiemarknaden mellan åren 2010–2020. Teori: Den här undersökningen grundar sig på tidigare forskning, effektiva marknadshypotesen, Holding Period Returns, Sharpekvot, och Oparat T-test. LÄS MER

  2. 2. Från Elektronisk Word of Mouth till ett investeringsbeslut : En studie om unga aktiesparares nyttjande av Elektronisk Word of Mouth inför ett investeringsbeslut

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Linn Grefve; Viktor Nordin; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att investera i aktier har under de senaste åren blivit alltmer aktuellt, i takt med att sociala mediers popularitet ökat kraftigt i relation till digitaliseringen. Idag kommunicerar allt fler individer i digitala utrymmen för att utbyta, sprida och dela information och åsikter med varandra. LÄS MER

  3. 3. Marknadsreaktionen före och efter kvartalsrapportering : En kvantitativ studie om sambandet mellan aktiepris och handelsvolym på OMXS30

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Fernando González Becerra; Antoni Cardenas Saavedra; [2022]
    Nyckelord :Kvartalsrapporter; Kalenderanomalier; Handelsvolym; Prisförändringar; Attention grabbing-hypotesen;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemformulering: Inom finansmarknaden är offentliggörandet av kvartalsrapporter en av få event vars tidpunkt kan säkerställas. I enlighet med tidigare forskning brukar perioden kring offentliggörandet leda till olika typer av marknadsreaktioner. LÄS MER

  4. 4. Har Carharts fyrfaktormodell en högre förklaringsgrad än Fama-Frenchs trefaktormodell? : En kvantitativ studie som utvärderar Carharts fyrfaktormodell och Fama-Frenchs trefaktormodell på den svenska aktiemarknaden.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Marsa Teklay Zeray; [2022]
    Nyckelord :Carhart four-factor model; Fama-French three-factor model; Swedish stock market; Degree of explanation; Adjusted R-square; Portfolio return; Risk; Carhart fyrfaktormodell; Fama-French trefaktormodell; Svenska aktiemarknaden; Förklaringsgrad; Justerad R-kvadrat; Portföljavkastning; Risk;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att analysera och utvärdera Carharts fyrfaktormodells och Fama- Frenchs trefaktormodells prestanda vid portföljavkastning på den svenska aktiemarknaden, under perioden 2011–2020. Teori: Denna studie grundar sig i den effektiva marknadshypotesen, Fama och Frenchs trefaktormodell samt Carharts fyrfaktormodell. LÄS MER

  5. 5. Marknadens reaktion på annonsering av förvärv hos tillväxtföretag

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Caspher Maxnér; David Rimbe; [2022]
    Nyckelord :Event study; Acquisition; Growth companies; Efficient market hypothesis; Hubris hypothesis; Abnormal return.; Händelsestudie; Förvärv; Tillväxtföretag; Effektiva marknadshypotesen; Hybrishypotesen; Abnormal avkastning.;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker huruvida tillväxtföretag genererar en abnormal avkastning i samband med annonsering av ett förvärv. Studien genomför en händelsestudie där 30 noterade företag på Stockholmsbörsen har blivit utvalda genom olika urvalskriterier, till exempel köpeskilling och typ av företag. LÄS MER